Повернення допомоги на проживання ВПО: аналіз судової практики

48 хв читати
Непоодинокими є випадки, коли ВПО отримують повідомлення від органів соцзахисту про необхідність повернення надміру виплаченої допомоги на проживання ВПО. На чий бік в подібних спорах стають суди, проаналізував Юридичний порадник для ВПО.
Розглянемо найбільш поширені причини виникнення спорів щодо повернення надмірно виплаченої допомоги на проживання ВПО:
Скасування довідки ВПО через застосунок Дія і отримання допомоги на проживання ще протягом певного періоду після скасування довідки
Одна з “найпопулярніших” причин виникнення переплати допомоги на проживання ВПО, яка полягає в тому, що людина скасовує довідку через Дію (наприклад, виїжджає за кордон, повертається до покинутого місця проживання) і ще деякий час отримує допомогу, оскільки технічно орган соцзахисту не одразу “бачить” скасування довідки.
Що думають люди?
Людина, як правило, обґрунтовує свою позицію тим, що довідку вона скасувала в передбачений законодавством спосіб, з її боку не було протиправних дій.
А що каже суд?
В цій категорії справ позиція суду така: особа знала про обставини, що можуть вплинути на отримання щомісячної допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (а саме, про те, що вона скасувала довідку і вже не є ВПО) та не повідомила уповноважений орган про них, тому надміру виплачені кошти підлягають поверненню, як набуті без достатньої правової підстави.
Юридичний порадник для ВПО наголошує: якщо Ви скасували довідку, але допомога продовжує надходити – обов’язково зверніться до органу соцзахисту, в якому Ви стояли на обліку як ВПО, повідомте їм про скасування довідки через Дію та самостійно поверніть надмірно виплачені кошти.
Рішення Московського районного суду м. Харкова від 21.03.2024 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/117812642
Постанова Вінницького апеляційного суду від 23.07.2024 https://reyestr.court.gov.ua/Review/120541019
Неповідомлення органу соцзахисту про зміни в майновому стані, що призвело до виникнення переплати
Відповідно до п.9 Порядку надання допомоги на проживання ВПО особа зобов’язана протягом 14 календарних днів після виникнення змін, які впливають на визначення права на отримання допомоги, поінформувати про це орган соцзахисту / уповноважену особу виконавчого органу сільської, селищної, міської ради / ЦНАП.
Якщо в результаті верифікації з’ясовується інформація, що людина втратила право на виплати (наприклад, придбала житло, мала дохід, який перевищує встановлену межу, тощо), це буде підставою для повернення надміру виплаченої допомоги.
Яка позиція суду?
Суд вважає, що відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України та вже згаданого нами п.9 Порядку, надміру виплачені кошти підлягають поверненню, оскільки виплата була здійснена без правових підстав.
Рішення Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська від 21.09.2024 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/122135221
Рішення Вінницького міського суду від 14.10.2024 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/122269679
Призначення допомоги на проживання особі, яка перемістилася з територій, не внесених до Переліку бойових дій або тимчасової окупації
На практиці часто виникали такі ситуації, коли після початку повномасштабного вторгнення люди масово переміщалися в більш безпечні регіони, зверталися за новим місцем проживання за отриманням довідки ВПО і допомоги на проживання ВПО, отримували їх, а згодом отримували повідомлення про повернення виплат.
Що в такому випадку каже суд?
В більшості випадків, суди опираються на норму ст.1215 Цивільного кодексу України, відповідно до якої безпідставно набута особою допомога не підлягає поверненню, якщо її виплата є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату та у разі відсутності недобросовісності з боку набувача.
Таким чином, повернення надмірно виплаченої суми щомісячної допомоги передбачає стягнення зазначеної суми у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини набувача, наприклад, через надання недостовірної інформації або взагалі ненадання відповідної інформації.
Та обставина, уповноважений орган влади не слідкував за змінами в статусі населених пунктів та не припинив виплату вчасно, не може ставитися у вину отримувачу допомоги, адже саме уповноважений орган діяв в цьому випадку безвідповідально та без належного контролю за статусом населених пунктів, з яким пов`язується виплата допомоги ВПО.
Рішення Ірпінського міського суду Київської області від 18.11.2024 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/123095377
Постанова Дніпровського апеляційного суду від 30.12.2024 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/124146650
Без автора