Як визначається ціна об’єкта приватизації на аукціоні?
Новини
/ 20 Березня 10:02
2 хв читати
Про механізм ціноутворення на аукціонах розповів ФДМУ.
Як визначається стартова ціна об’єкта приватизації?
Під час воєнного стану, стартова ціна для об’єктів приватизації встановлюється на рівні балансової вартості об’єкта (активів об’єкта) приватизації на останній звітній період, а для акціонерних товариств – у розмірі, який є більшим: на рівні номінальної вартості пакета акцій (часток); на рівні балансової вартості майна суб’єкта господарювання, пропорційно до розміру пакета акцій (частки) у статутному капіталі, який є об’єктом приватизації.
Що це означає?
При відсутності балансової вартості, об’єкт може бути виставлений на аукціон зі стартовою ціною в 1 гривню, надаючи ринку можливість визначити його фактичну вартість у ході торгів.
Балансова вартість – це показник, за яким майно відображається в обліку підприємства. Іноді вона може здаватися заниженою, як і стартова ціна на аукціоні. Але не варто робити поспішних висновків. За привабливі об’єкти з низькою стартовою ціною розгортається жвава конкуренція, що збільшує вартість до ринкової, а то й вище. Головне – не стартова ціна, а конкуренція на торгах.
Як низька стартова ціна впливає на аукціони: ризики та рішення
Однією з потенційних проблем, що виникають при встановленні низької стартової ціни на приватизаційних аукціонах, є ризик зриву торгів. Це пов’язано з тим, що гарантійний внесок, який становить 20% від стартової ціни, може бути недостатньо високим, щоб стримати недобросовісних учасників від необґрунтованої відмови від сплати за об’єкт у разі перемоги. Такі дії можуть негативно вплинути на ефективність процесу приватизації.
Однак, з метою мінімізації подібних ризиків, законодавством передбачено механізм посилення фінансової відповідальності. У разі повторного зриву аукціону, гарантійний внесок зростає до 50% від стартової ціни або 30 мінімальних заробітних плат, залежно від того, яка сума є більшою. Крім того, маніпулятори зобов’язані сплатити штраф до державного бюджету та втрачають право на подальшу участь у приватизації цього об’єкта.
Економіка приватизації: як низька стартова ціна стимулює ринок
На торги виставляється різноманітне майно: від об’єктів незавершеного будівництва, що поступово руйнуються, до різноманітних об’єктів нерухомості. Іноді, балансова вартість таких активів дійсно відрізняється від ринкової ціни. Але не варто поспішати з висновками.
Відкритість аукціонів на платформі Prozorro.Продажі, анонімність учасників та широке поширення інформації про лоти створюють здорову конкуренцію. За цікаві об’єкти точиться справжня боротьба, і ціна зростає в рази. Крім того, держава отримує не лише кошти від продажу, а й інвестиції, нові робочі місця та податки від ефективних власників, які відроджують занедбане майно шляхом створення нового або релокації існуючого бізнесу.
Економічний ефект приватизації: ПДВ та погашення боргів
Приватизація державного майна не обмежується лише надходженнями від продажу самих об’єктів. Покупці, які стають новими власниками, зобов’язані сплатити податок на додану вартість (ПДВ) з вартості придбаного майна (крім аукціонів з продажу державної частки у статутному капіталі ТОВ або пакету акцій, що належать державі в статутному капіталі акціонерних товариств). Крім того, у випадках, коли приватизовані об’єкти мають борги з виплати заробітної плати або перед бюджетом, покупець бере на себе зобов’язання з їх погашення. Ці додаткові фінансові надходження також спрямовуються до державного бюджету України, сприяючи його наповненню та підтримці економічної стабільності.