Україна переходить на екологічно чистий транспорт: що передбачає Закон вже з 1 червня
/ 10 Квітня 2025 09:00
2 хв читати
Україна минулого року затвердила Національний план дій з відновлюваної енергетики, що передбачає досягнення амбітної мети — 17,2% відновлюваної енергії у транспортному секторі. У цьому стратегічному напрямі наша країна орієнтується на програму REPowerEU, яка визначає біоенергетику ключовим чинником для декарбонізації Європи до 2050 року.
Експерти акцентують на значному потенціалі України у розвитку біопаливного сектору — як ключової складової енергетичної незалежності та екологічної безпеки.
Поштовхом для розвитку галузі стало ухвалення Закону України №3769-IX від 4 червня 2024 року, який стимулює використання біопалива на транспорті та створює умови для системних змін у галузі, відкриває можливості для внутрішнього виробництва та сприяє скороченню викидів СО₂.
Ключові норми нового законодавства:
- з 1 травня 2025 року запроваджується вимога: в обсягах продажу автомобільного бензину обов’язково має бути щонайменше 5% рідкого біопалива (±1%). Це нововведення не стосується бензину з октановим числом 98 і вище, а також пального для потреб Міноборони та формування стратегічних запасів;
- з 1 червня 2025 року біопаливо має відповідати критеріям сталості, а суб’єкти господарювання зобов’язані надавати сертифікат відповідності рідкого біопалива (біокомпонентів) критеріям сталості на кожну партію такого палива;
- з 1 липня 2026 року передбачено штрафні санкції за несвоєчасне подання або неподання інформації про вміст біопалива в бензинах.
Держенергоефективності буде контролювати вміст сталих біокомпонентів у паливі виробників, імпортерів і оптовиків, а також вести реєстр виробників та реалізаторів біопалива, яке відповідає критеріям сталості для використання у галузі транспорту.
Для цього, починаючи з 1 липня 2026 року суб’єкти паливного ринку, щорічно повинні будуть подавати до Держенергоефективності звіт щодо обсягів реалізованого пального, частки біокомпонентів у ньому та їх відповідності критеріям сталості. Ця система забезпечить прозорість і відповідальність усіх учасників.
Наступний крок — розробка імплементаційного Регламенту ЄС 2022/996 щодо правил перевірки критеріїв сталості та зниження викидів парникових газів. Його впровадження заплановане на ІІ квартал 2026 року, що дозволить створити національну схему відповідності критеріям сталості.
Відповідно до регламенту, альтернативне пальне повинно містити:
– біоетанолу та інших біокомпонентів (біометанолу, біобутанолу, біо-ETБE, біо-МТБЕ, біо-ЕТАЕ) – більше 10 %;
– біодизелю, гідроочищеної рослинної олії, чистої рослинна олії та інших рідких синтетичних палив – більше 7 %.
Попри відсутність аналогічного європейського регламенту, українські виробники повинні вже адаптуватися, сертифікувати виробництво та закуповувати сталу сировину. Адже з 1 червня 2025 року невідповідність критеріям сталості стане порушенням закону.
Враховуючи, що сертифікація може тривати до 6 місяців, — діяти потрібно вже зараз.
За матеріалами Держенергоефективності