Управління конфліктами в адвокатській діяльності: роз’яснення адвоката
/ 2 Травня 2025 16:36

10 хв читати
Про управління конфліктами в адвокатській діяльності розповіла адвокат, бізнес-медіатор Промислово-торгівельної палати Мюнхена та Верхньої Баварії, керуючий партнер АО “Закон Перемоги”, медіатор Центру медіації Київської ТПП, сертифікований тренер з розвитку Soft Skills Марина Саєнко під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками управління конфліктами в адвокатській діяльності, а саме:
- 1. Причини та приводи конфлікту.
- 2. Ризики неконтрольованих конфліктів.
- 3. Функції конфліктів.
- 4. Конфлікти як точка зростання.
- 5. Стилі поведінки у конфліктах.
- 6. Стратегії управління конфліктами.
- 7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів.
- 8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності.
- 9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами.
У рамках характеристики управління конфліктами в адвокатській діяльності акцентовано на наступному:
1. Причини та приводи конфлікту
Конфлікт — це зіткнення різних позицій, ідей, думок, інтересів, поглядів, які мають значення для учасників та протиставляються одне одному.
Причини конфлікту — події, ситуації, факти, які є передумовою для виникнення конфліктів.
Причинами конфлікту можуть бути:
- Обмеженість ресурсів;
- Невизначеність перспектив;
- Розбіжності в цінностях;
- Недосконалість правил;
- Тощо.
Приводи конфлікту — конфліктогени, які стають тригером для переходу конфлікту в нову стадію.
Наприклад: слова, вчинки, інтонації тощо.
Причини конфліктів:
- Невиправдані очікування від взаємодії;
- Конфлікт інтересів/поглядів/цінностей;
- Відсутність або брак комунікації;
- Непогодження зручних форматів комунікації;
- Різні канали сприйняття;
- Відсутність або недієвість правил;
- Відсутність поваги та довіри;
- Відсутність зацікавленості;
- Різні цілі;
- Інше.
2. Ризики неконтрольованих конфліктів
- Непередбачуваність наслідків;
- Прямі збитки;
- Репутаційні втрати;
- Відволікання від інших цілей;
- Інше.
3. Функції конфліктів:
- Збір інформації;
- З’ясування стосунків;
- Активізація соціальних зв’язків;
- Зняття напруги;
- Пошук нових рішень;
- Інше.
4. Конфлікти як точка зростання
Насамперед, конфлікт це можливість для зростання. Це не гарантія зростання, але це хороша можливість.
Для зростання потрібно фокусувати увагу на:
- причинах конфлікту,
- потребах сторін .
Конфлікт — це завжди сигнал про необхідність змін.
5. Стилі поведінки у конфліктах
- Домінування (перемога будь-якою ціною; прийшов, побачив, переміг):
- домінування застосовується тоді, коли у сторони є повноваження та сила.
Переваги: швидкість.
Ризики: переоцінка або недооцінка сил.
- Поступка.
Поступка застосовується:
- коли, не дуже важливий предмет спору, важливіше зберегти відносини;
- коли сторона розуміє, що краще відступити.
- Уникнення (немає активних дій, не визнається наявність конфлікту):
- коли сторона розуміє, що у неї недостатньо сил, щоб вирішити конфлікт зараз;
- коли потрібно потягнути час, щоб побудувати комунікацію, посилити свою позицію.
- Компроміс (взаємні поступки сторін):
- коли недостатньо сил, щоб протистояти боротьбі з опонентом;
- компроміс не припиняє конфлікт, а тимчасово його заморожує.
- Консенсус (співпраця, медіація):
Переваги: розширення переговорного поля.
Ризики: витрачаємо багато часу.
6. Стратегії управління конфліктами
- Сила.
Ця стратегія передбачає використання влади, авторитету чи примусу для розв’язання конфлікту. Один із учасників домінує над іншим, змушуючи прийняти своє рішення.
- Право.
Конфлікт вирішується через звернення до норм, правил або законів. Рішення ґрунтується на об’єктивних критеріях (правила, договори, закони).
3) Інтерес.
Центральною є стратегія взаєморозуміння та пошуку спільного інтересу. Учасники намагаються знайти компроміс або рішення, яке влаштовує обидві сторони.
7. Медіація як ефективний спосіб вирішення конфліктів
Медіація – позасудова добровільна, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються запобігти виникненню або врегулювати конфлікт (спір) шляхом переговорів.
Медіація проводиться за взаємною згодою сторін медіації з урахуванням принципів добровільності, конфіденційності, нейтральності, незалежності та неупередженості медіатора, самовизначення та рівності прав сторін медіації.
Медіація – це інстумент для запобігання та вирішення конфліктів.
Медіація також застосовується для профілактування.
Важливий момент, що в медіації рішення приймають сторони, а не медіатор.
Адвокат під час медіації:
- Готує клієнта до медіації;
- Бере участь разом з клієнтом у медіації.
8. Інструменти для превенції конфліктів в адвокатській діяльності
- Активне слухання;
- Робота із запитаннями;
- Переформулювання;
- Фреймінг;
- Рефреймінг;
- Резюмування;
- Доцільна невербаліка;
- Людиноцентричність.
9. Поради для ефективної комунікації адвоката з клієнтами, колегами, опонентами
- Профілактика конфліктів:
- Довіра;
- Встановлення правил;
- Постійний двосторонній зворотний зв’язок;
- Звірка цілей;
- Командна робота (приналежність).
- Алгоритм ефективної комунікації:
- Довіра;
- Активне слухання;
- Емпатія;
- Робота з очікуваннями;
- Якісне інтерв’ювання;
- Робота з потребами;
- Робота з ризиками;
- Робота з прогнозуванням;
- Індивідуальний підхід.
Без автора