НАЗК закликає до подальшого удосконалення процедури встановлення інвалідності
/ 23 Жовтня 2025 14:20

3 хв читати
Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) перевірило стан виконання рекомендацій, запропонованих у листопаді 2024 року для усунення корупційних зловживань у системі медико-соціальної експертизи (МСЕК). Рекомендації викладені у дослідженні «Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності» (актуалізоване з урахуванням правового режиму воєнного стану), що було надане Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України (МОЗ) та профільному комітету Верховної Ради України.
Фахівці НАЗК проаналізували, які зміни у законодавстві та процедурах відбулися за цей період, для чого зібрали інформацію від МОЗ та громадських організацій. Частина ключових антикорупційних заходів вже реалізована.
Так, запроваджено новий порядок встановлення інвалідності, і МСЕК замінили експертні команди з оцінювання повсякденного функціонування людини. Були встановлені чіткі регламентації та перелік функцій цих команд, на їх членів почали поширюватися вимоги та обмеження Закону України «Про запобігання корупції». Запущено електронну систему і значною мірою оцифровано документообіг, реалізовано принцип «екстериторіальності», що дозволяє уникати залежності від конкретного регіону чи установи. Все це значною мірою мінімізує корупційні ризики, пов’язані з підробкою документів чи впливом зацікавлених осіб.
Проте лишається певна кількість рекомендацій, які ще частково не імплементовані та вимагають додаткових нормативних та організаційних кроків. Є потреба у вдосконаленні процедури оцінювання функціонування особи, технічному доопрацюванні цифрових систем, підвищенні їх операційної спроможності, що дозволить забезпечити прозорість у роботі експертних команд та усунути ризики корупційних зловживань.
Недоліки, які НАЗК закликає усунути:
- впровадження Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я перебуває на початковій стадії, зберігається поділ на «групи інвалідності», електронну систему не інтегровано повністю;
- залишається ризик штучного затягування строків встановлення інвалідності, оскільки не визначені максимальні строки для проведення додаткових обстежень;
- система міжвідомчої взаємодії та підтримки військових і ветеранів наразі існує лише у базових нормативно-правових актах та потребує реальної інтеграції систем між відомствами;
- залишається невирішеною потреба у повному впровадженні електронного документообігу та контролю за доступом до даних пацієнтів у медичних інформаційних системах;
- впровадження автоматичного формування експертних команд залишається формальним і відповідно існує ризик впливу.
Наявність проблемних питань також підтверджується численними зверненнями громадян на гарячу лінію ГО «Всеукраїнська правозахисна організація «Юридична сотня».
Без автора