В Україні хочуть створити судово-реабілітаційну програму для ветеранів: що це та кому потрібно?
/ 21 Серпня 15:15
5 хв читати
У столиці пройшла конференція “Можливість впровадження судово-реабілітаційної процедури для ветеранів в Україні”, організована ГО “Юридична сотня” за підтримки Програми USAID «Справедливість для всіх».
Як зазначають експерти, аналіз судової практики і законодавства України підтвердив доцільність реалізації такого механізму. Це буде реабілітаційна процедура, яка допоможе в секторі кримінальної юстиції українським ветеранам. Подібні системи активно діють в країнах ЄС.
Простими словами, коли ветеран, який страждає від посттравматичного стресового розладу, наслідків черепно-мозкових травм, нарко та алко залежності тощо, вчиняє протиправне діяння, – отримує коректну реакцію держави — лікування та реабілітацію.
Тут варто відмітити, що не всі кримінальні злочини будуть розглядатися в таких програмах. Так, не розглядаються насильницькі злочини, розповсюдження та продаж наркотичних і психотропних речовин, жорстоке поводження з дітьми, злочини сексуального арактеру. Розглядатимуться правопорушення, за які можна реабілітувати людину й дати можливість продовжувати нормальне та якісне життя.
За основу автори ініціативи пропонують взяти досвід США у цій сфері. Там СРП виникли у 2008 році в Баффало (штат Нью-Йорк), коли суддя Роберт Рассел помітив, що ветерани мали унікальні потреби, які не були задоволені традиційною системою правосуддя. З тих пір вони об’єднують ресурси медичних, психологічних, соціальних служб і служб підтримки ветеранів для забезпечення комплексного підходу до розв’язання їхніх проблем.
На конференції також були представлені модель судово-реабілітаційної процедури та дорожня карта впровадження СРП.
Модель СРП:
Ідентифікація ветерана
Запровадження процедур для ідентифікації ветерана на етапі арешту або затримання. Включає співпрацю з Мінветеранів та іншими відповідними органами.
Скринінг та згода на участь
Визначення критеріїв для участі СРП:
- наявність статусу ветерана;
- наявність доведених психічних проблем та/або залежностей;
- вчинення злочину певної категорії;
- визнання вини;
- добровільна згоден на участь у СРП.
Ухвалення рішення про застосування СРП та укладення угоди
Комісія виносить рішення про можливість застосування СРП у кожному конкретному випадку окремо. Під час процедури допуску ветеранів інформують про переваги програми та можливі ризики.
Розробка індивідуального плану
На основі оцінки потреб і ризиків ветерана розробляється індивідуальний план лікування, реабілітації та ресоціалізації. План може включати медичну та психологічну допомогу, консультації, навчання або перекваліфікації.
Судовий нагляд та підтримка
- регулярні явки до суду. Ветерани повинні регулярно з’являтися до суду для перевірки виконання умов програми;
- менторська підтримка. Наставники-ветерани надають підтримку та керівництво учасникам програми.
Завершення програми та реінтеграція
- завершення програми. Успішне завершення програми може включати звільнення від кримінальної відповідальності/покарання. Небажання або невиконання умов індивідуальної програми реабілітації СРП призводить до розгляду справи в загальному порядку;
- подальший нагляд. Після завершення програми може продовжуватися підтримка для успішної реінтеграції ветеранів у суспільство.
Оцінка та моніторинг
Персонал СРП впроваджує системи моніторингу та оцінки для вимірювання прогресу програм та оцінки ефективності.
Основні учасники СРП:
- суддя. Відповідає за керівництво судовим процесом та ухвалення рішень щодо стимулів та санкцій. Підвищення кваліфікації суддів із питань роботи з ветеранами;
- прокурор. Підтримує реабілітаційний підхід, співпрацює з адвокатами та судом для визначення придатності ветеранів до участі в програмі;
- адвокат. Захищає права ветеранів, забезпечує їх представництво в суді та сприяє їх реабілітації;
- психолог/психіатр. Присутність на допиті/судово-психіатрична експертиза;
- офіцер пробації. Наглядає за виконанням умов пробації та забезпечує дотримання плану лікування;
- спеціаліст зі взаємодії з ветеранами. Зв’язування ветеранів із необхідними медичними та соціальними послугами. Може бути представником Мінветеранів, інших організацій;
- наставники-ветерани. Надають підтримку та керівництво учасникам програми на основі принципу «рівний-рівному». Потрібно залучати досвідчених ветеранів із відповідними навчанням.
Щодо дорожньої карти впровадження судово-реабілітаційної процедури для ветеранів в Україні, “Юридична сотня”пропонує почати із ініціювання та формування робочих груп зі стейкхолдерами та робота в групах:
- аналіз та обговорення необхідних ресурсів, зміни в політиках, структурі для участі в СРП;
- обговорення законопроєкту, отримання відгуків від стейкхолдерів та розробка практичних і функціональних механізмів впровадження СРП в Україні по основних напрямах.
Далі йде напрацювання дієвого механізму для реалізації основних елементів СРП:
- досудове провадження та робота суду із залученням стейкхолдерів;
- розробка дієвих механізмів реабілітації в межах СРП;
- менторство та соціальна підтримка.
- збір даних про функціонування СРП (яка кількість розглянутих справ, типи злочинів, демографічні дані учасників тощо);
- аналіз даних (якісні звіти, кількісний аналіз справ та учасників, порівняння з іншими судами);
- збір відгуків основних стейкхолдерів програми.
Надалі на етапі впровадження програми пропонується:
- підготувати рекомендації для розширення СРП у системі правосуддя України (визначення найкращих практик, підготовка нормативно-правової бази, розробка рекомендацій);
- власне масштабування (розробка плану, навчання персоналу, створення мережі судів);
- оцінка та моніторинг результатів на національному рівні (збір та аналіз даних, оцінка ефективності; адаптація та вдосконалення програми).
Без автора