Захист авторського права в соціальних мережах

Христина Павленко Олена Яремчук

Олена Яремчук юрист Юридично -консалтингова група Яремчук та Партнери, патентний повірений, продюсер

Христина Павленко юрист Юрично-консалтингова група Яремчук та Партнери

За статистикою кожна друга людина є інтернет-користувачем, а це значить, що половина населення земної кулі має доступ до безмежних можливостей Всесвітньої павутини. Кажучи про безмежність Інтернету, ми зовсім не перебільшуємо, адже сьогодні на просторах віртуальної реальності можна знайти будь-яку інформацію, купувати і продавати різні товари і послуги, спілкуватися з друзями і знаходити нові знайомства, вчитися, працювати… А ще можна стати ким завгодно, ховаючись за фейковим аккаунтом.

Така свобода дуже часто створює ілюзію вседозволеності й безкарності. Люди часом забувають, що у віртуальному світі зберігають свою дію цілком реальні закони. І якщо те, що брати продукти з магазину, не заплативши, є злочином, знає кожен, то до крадіжки продуктів інтелектуальної і творчої діяльності ставлення зовсім інше.

Одним із найпоширеніших правопорушень, яке вчиняється щодня користувачами соціальних мереж, є плагіат, що, в свою чергу, є посяганням на авторські права. Не завжди такому посяганню передує злий умисел порушника, часом ми навіть не замислюємося над тим, чию картинку або музику додаємо до себе на сторінку. З метою захисту інтересів правовласників соціальні мережі мають певні правила для користувачів, а також механізми для виявлення і усунення випадків порушення авторських прав.

Instagram

Так, соціальна мережа Instagram використовує алгоритми, які видаляють матеріал, опублікований з порушенням авторських прав, хоча цим санкція не завжди обмежується, профіль порушника може бути згодом заблокований без права відновлення.

Ні для кого не стане відкриттям, що не можна публікувати чужі фото. Постинг чужого фотоконтенту можливий в разі отримання дозволу його власника або вказівки авторства останнього з @. В іншому випадку правовласник може розцінити це як крадіжку матеріалу і подати на вас скаргу, за якою послідує відповідне покарання.

Те ж стосується і музики, яку користувачі Instagram додають в свої відеоролики. Якщо використана вами мелодія або пісня має ліцензію з відкритим доступом, то можна сміливо публікувати такий відеоролик у себе в профілі. Якщо ж музична композиція захищається авторським правом, то будьте готові, що відео, хоча і зняте, відредаговане і змонтоване вами особисто, видалять через наявність у ньому музичного ряду, права на який вам не належать. Також з вами може зв’язатися автор композиції з пред’явленням претензії або ж рахунку за використання його музики.

Facebook

Не менш відповідально до авторського права ставиться соціальна мережа Facebook. Для усунення випадків неправомірного використання чужого контенту в Facebook існує опція надсилання скарги через онлайн-форму.

Варто відзначити, що поскаржитися на порушення авторського права може лише правовласник або його офіційний представник. Однак сам Facebook рекомендує спочатку безпосередньо звернутися до людини, яка опублікувала контент, з метою мирного врегулювання ситуації, що склалася.

Якщо ви все-таки вирішили надіслати скаргу Facebook, вам буде потрібно вказати вашу повну контактну інформацію, опис роботи, захищеної авторським правом, разом з описом опублікованого контенту, що порушує ваші авторські права, і його веб-адресою. Після перевірки претензії Facebook може ухвалити рішення про видалення матеріалів.

При цьому Facebook дотримується процедури повідомлення і видалення, наведеної у Законі США про захист авторських прав у цифрову епоху (DMCA). Задоволення скарги не скасовує право користувача, чий контент був видалений, висунути зустрічну претензію, якщо він переконаний, що його матеріали були видалені помилково.

Незважаючи на те, що Facebook захищає авторські права своїх користувачів від неправомірних посягань, в соціальній мережі одночасно діє так звана «доктрина добропорядного користування». Так як суворе застосування авторського права в певних випадках може пригнічувати творчі пориви або утримувати людей від створення оригінальних творів, що мало б негативні наслідки для суспільства, за деяких обставин використання захищеного авторським правом контенту без дозволу є допустимим.

Типові приклади застосування доктрини – це критика, коментарі, передача новин, викладання та науково-дослідні матеріали. У цілому, критерієм застосування виступає переслідування некомерційних освітніх цілей. Дана доктрина діє також і на теренах YouTube-платформи.

YouTube

Торкаючись питання захисту авторського права на відеохостингу YouTube, варто згадати, що подібно до соціальної мережі Facebook, YouTube керується DMCA законом США під час перевірки запитів на видалення матеріалів у зв’язку з порушенням авторських прав. За дотримання прав авторів на YouTube відповідають Content ID, форма повідомлення про порушення авторських прав і Content Verification Program Application (програма перевірки контенту).

Система Content ID дозволяє правовласникам ідентифікувати свій контент на YouTube і керувати ним. Згодом всім новим відео, що мають збіг з раніше опублікованим, система Content ID заявляє права на ролик від імені правовласника і застосовує обрані ним політики. Дія даної системи не зупиняє будь-якого автора, який дізнався, що його твір використовується на YouTube без відповідного дозволу, повідомити про це через спеціальну форму.

Тенденції та захист прав

Підводячи підсумок, можна з упевненістю сказати, що з кожним днем ​​людей, які безвідповідально використовують надані Інтернетом можливості, стає все менше. Поступово приходить усвідомлення того, що продукт, створений інтелектуальною працею, має свою ціну і не може бути запозичений без дозволу автора.

Тенденція на зміцнення поваги до авторського права, що захищає контент, опублікований на просторах Інтернету, особливо актуальна для країн СНД, користувачі яких, на відміну від західних, більш схильні до порушення прав авторів, нехай навіть інколи несвідомо. Чималий внесок у захист авторських прав від порушення роблять соціальні мережі й інші онлайн-платформи, які мають суворі заборони на плагіат чужого контенту, а також неминуче накладають санкції на тих, хто ігнорує такі правила.

І хоча ми не можемо бути повністю впевнені у порядності інших інтернет-користувачів, ми можемо почати контролювати власні дії на віртуальних платформах – наприклад, не публікувати чужі фото в своєму профілі без дозволу, не використовувати музику, захищену авторським правом, в своїх відеороликах і в інших формах не запозичувати чужий контент, особливо в комерційних цілях.

А найкращий захист прав автора – це їх реєстрація, так як свідоцтво про реєстрацію авторського права є незаперечним доказом ваших виняткових прав на твір.