“Головним натхненням “NOTA GROUP” стало бажання дати бізнесу додаткову цінність, звільнити підприємців від рутини”, – Олег Борійчук

post-img

3 хв читати

Розкажіть про місію та головну мету діяльності Nota Group – як сформувалася компанія, що стало головним натхненням для створення?

Головним натхненням стало бажання дати бізнесу додаткову цінність, звільнити підприємців від тієї рутини, якою вони не люблять займатися: бухгалтерія, юриспруденція, кадровий облік, підбір персоналу тощо.
Наша місія сформувалася у перший рік діяльності нашої компанії – ми не просто надаємо юридичний, бухгалтерський, кадровий супровід, а оберігаємо мрії підприємців від повсякденних турбот. Мені особисто оце «оберігаємо мрії підприємців від повсякденних турбот» дуже відгукується. Це та найбільша цінність, яку ми даємо бізнесу.

Як відбувається співпраця, чи можна замовити окремо якусь послугу?

Звісно, можна окремо. Ми починаємо з того, яка ваша ціль, яка ваша мета, чого ви хочете досягти. Іноді трапляються ситуації, коли ми говоримо: для вашого бізнесу аутсорсинг-бухгалтерія не підійде, оскільки у вас велика кількість первинних документів і має бути, як мінімум, один бухгалтер в штаті. Ми можемо взяти на себе функцію контролю, функцію головного бухгалтера, але має бути людина, яка робить роботу з паперами на місці. Або ми можемо запропонувати аутстафінг – оренду нашого працівника, який буде знаходитися у вашому офісі. Тобто, все починається з мети замовника.

Яка основна цінність вашої компанії є найбільш важливою?

Людиноцентричність. Відносини з вашими працівниками і відносини з вашими клієнтами не можуть вкрасти конкуренти. І перші відносини служать основою других. У маркетингу важливо не те, що ви про себе самі пишете чи говорите, а те, що насправді думаються і відчувають ваші клієнти, маючи справу з вами. Щоб справити неабияке враження, треба бути людиноцентричними, небайдужими, сервісними. І це відчувають наші працівники та клієнти.

Чи були випадки, коли цінності компанії допомогли подолати кризу або уникнути серйозних проблем?

Наша компанія продовжувала зростати і під час пандемії, і під час війни завдяки тому, що ми підібрали людей з подібними цінностями, з геном сервісу в ДНК, і вони знаходяться в оточенні, яке їх підтримує і надихає. Цього достатньо, щоб впоратися із будь-якими складнощами.

Вже кілька років український бізнес демонструє неймовірну адаптивність в умовах повномасштабної війни. Чи змінилось щось у практиках Nota Group після 24 лютого?

Ми загартувалися. Нещодавно ми розбирали ідентичність нашої команди і нашою сильною стороною люди назвали стійкість. Постійно підкреслюю, що найважливіша навичка, яка відповідає за успіх у бізнесі та кар’єрі – це вміння давати раду собі і з іншими людьми. Якщо хтось один «посипався», цей настрій дуже швидко зчитується і передається. Кого ми точно не потерпимо у нашому колективі – це токсичну людину, яка створює емоційний хаос, постійно жаліється, шукає виправдань замість можливостей, від якої постійний негатив, яка «отруює воду в колодязі». Темні часи підсвічують таких людей. На щастя, в нашому колективі такими виявились одиниці, ми з ними попрощалися.

Розкажіть детальніше про вашу корпоративну культуру та про взаємодію із працівниками. Які підходи ви використовуєте у менеджменті?

Всіх працівників я умовно ділю на три категорії, за Джеком Уелчем. Категорія А – це найбільш залучені і ініціативні працівники, які перевищують очікування і керівника, і клієнтів. Втратити працівника категорії А – це «смертний гріх» для роботодавця. Категорія В – працівники, які стабільно якісно виконують свою роботу. Вони менш залучені, але до них немає претензій стосовно того, що вони роблять щось не так. Категорія С – це найслабша ланка, найменш залучені, найменш лояльні до компанії працівники.
Працівники знають про цей мій підхід. Але за весь час, що я працюю, у своєму підрозділі я звільнив тільки одну людину. Адже люди намагаються підтягуватися із категорії С у В, а із В у А. Якщо категорія А буде більше 50% колективу, то у інших немає шансів знаходитися в цьому середовищі і не змінюватись.

Опишіть свою команду в кількох словах.

Доброзичливість і порядність – це ті якості, які я найбільше ціную в людях. Відчуваю це у своїй команді. Як вже згадував, нещодавно ми розбирали ідентичність команди, і самі працівники назвали сильні сторони: стійкість, доброзичливість, взаємоповага, взаємодопомога, конструктивність, ерудованість, гумор, відкритість, безкорисливість і вдячність. Це для них точно не порожні слова, а те, що вони щодня відчувають у своїй роботі. Це те, що їх підтримує і надихає.

Які принципи роботи з клієнтами, кому можете відмовити у наданні послуг?

Якщо стоятиме вибір між працівником і клієнтом – ми швидше відмовимося від клієнта в інтересах цінного працівника. Від клієнта ми не готові терпіти токсичність, неповагу до наших працівників. Вважаю, що клієнт – не завжди правий. Наша мета, не просто в умовах кадрового голоду, а в умовах кадрового голодомору, – це знайти, утримати, примножити найкращих людей в команді. Якщо буде якийсь клієнт, який з такою людиною поводиться не чемно (порушує особисті кордони чи загальноприйняті правила етики, переходить на особистості, ображає, знецінює тощо), ми з таким клієнтом звісно попрощаємося. На мою суб’єктивну думку, велика помилка, яку допускають бізнеси – вони на перше місце ставлять інтереси власника. Якщо поставити на перше місце інтереси працівників, турбуватися про них не на словах, а на ділі, щоб вони відчували цю турботу, то тоді вони це можуть транслювати і давати це відчуття клієнтам.

Чим Nota Group відрізняється від інших аутсорсингових компаній?

Свого часу, коли ми тільки виходили на ринок, я переконав своїх партнерів зробити ставку на сервіс. Не вкладатися в маркетинг та піар, а дати клієнту відчуття щирої турботи про нього. Ми хочемо дати тобі цінність, щоб ти своїм друзям, партнерам, знайомим, розказав, як тобі з нами безпечно, затишно, комфортно, приємно. Ця стратегія спрацювала. 95% наших клієнтів – це прямі рекомендації.
Ми не беремо на роботу операторів машинного набору, ми беремо на роботу людей, усвідомлюючи, що це найцінніше, що є в нашій компанії. Ми самі транслюємо і демонструємо їм цю поведінку, яку ми очікуємо від них. Якщо ця трансляція не чітка, якщо лідер не зрозумілий для інших, не зрозумілі його очікування, його цінності, його принципи – то, відповідно, і його проекція на команду буде розмитою. І тоді люди не розуміють, яка поведінка в цій компанії схвалюється, що від них очікують. У нас кожен партнер є таким лідером.

 

Цьогоріч ваша компанія посіла лідерські позиції у національному рейтингу одразу в кількох практиках. Що надає поштовх для розвитку та дозволяє триматися на плаву?

Мене як лідера компанії надихають люди та причетність до результатів. Дуже надихаюсь, коли люди не зупиняються у своєму розвитку, коли вони дають раду собі і із іншими людьми, думають над тим, що вони можуть зробити цінного для команди, що можуть дати більшого компанії.
Мене дуже захоплюють люди з потенціалом, навіть прихованим. Надихає, коли я виявляю цей потенціал, пробуджую, бо коучинг – це моє покликання. Впевнений, що в організації, де немає коучингового підходу у менеджменті, приречені. Працівники, які хоча б раз у своєму житті відчули на собі, що таке коучинговий підхід, попрацювали в такій компанії, не підуть в компанію із авторитарним керівництвом.
Є лідери, які бояться, що навчать чомусь працівників, а вони підуть працювати до інших компаній. Стів Джобс казав навпаки: я боюся, що працівники нічому не навчаться і залишаться працювати у мене. Так от, в мене такий самий підхід. Не боюся, що людина піде з компанії. Круто, якщо вона взагалі створить свій бізнес і повернеться до нас у якості клієнта. Я з радістю відпускаю! Наприклад, одного акаунт-менеджера, якого ми виростили «з нуля», взяли на посаду директора з розвитку бізнесу у дуже відому компанію. Він заїжджає до нас в офіс і дуже вдячний, підтримує спілкування і всіляко нас рекомендує.

Нещодавно Nota Group відкрила нові офіси у Львові та маєте співробітників у Швейцарії. Як вам вдається у турбулентні часи війни не тільки зберігати позиції, а й масштабуватися?

Клієнти у нас з різних регіонів. А у Львові відкрили філіал, тому що на захід України релокувалося багато бізнесів зі столиці, зі сходу, з півдня. Від Києва це далекувато, тому вирішили зробити там свій осередок. Очолила філіал людина з бездоганною репутацією, з активною позицією, яка розділяє наші цінності. Офіс розташований в центрі міста, вже стартували та підписали перший контракт.

Партнерські стосунки чи амбітні перегони – як ви взаємодієте з конкурентами?

Слово «конкуренція» дещо застаріло. Зараз, якщо ви відноситеся до конкурентів саме як до конкурентів, змагаєтеся з ними, то ви багато втрачаєте. Мені подобається слово «кооперенція». Це коли якісь практики конкурентів ви використовуєте як зону свого зростання. Тобто, в чому конкуренти кращі, що ви можете взяти від них, де ви можете об’єднати спільні зусилля (провести спільний форум, організувати партнерство тощо). Не буває ж двох компаній, які абсолютно однакові. Конкуренти стають нашими партнерами, ми один одного підтримуємо, рекомендуємо, підсилюємо, створюємо певні кластери. Наприклад, ми з нашими конкурентами і учасниками Центру захисту бізнесу підтримуємо український бізнес, захищаючи від свавілля правоохоронних органів. Наші конкуренти бачили нас в роботі щодо захисту бізнесу, є певна довіра, репутація, їм безпечно нас рекомендувати. Часи «або я, або ніхто» – минули.

Чи є у вас Pro Bono проекти для військових чи інших соціальних категорій?

Так, ми учасники проектів «Адвокати ЗСУ», «Поверни своє» (для людей, житло яких знищене внаслідок російської агресії). Nota Group є партнером Асоціації підприємців-ветеранів АТО, в межах якої ми надаємо безкоштовні консультації, надаємо знижки на свої послуги. Я особисто є учасником проекту «Коуч для ветерана», де працюю з ветеранами та членами їх сімей. Нещодавно виступав на проекті для наших захисників, які в прямому сенсі віддали частинку себе заради перемоги. На запрошення Superhumans Center взяв участь як спікер у проекті «Бізнес-старт» для тих ветеранів, які хочуть стати підприємцями. Ми регулярно беремо участь у таких проектах.

Ви є успішним коучем. Як застосовуєте навички коуча в бізнесі, в житті та в роботі із клієнтами?

Найцінніше, що я взяв для себе – автентичність. Це знати себе, відповідати за себе, бути собою. Ще важлива асертивність. Це навіть не навичка, а стан дорослої, зрілої людини, вміння екологічно відстоювати свою точку зору, не порушуючи кордонів інших людей. Якщо ви навіть повністю зі мною не згодні в чомусь, мені з цим окей і це не означає, що хтось з нас не окей) Це в тому числі вміння говорити «ні» та приймати чиєсь «ні». Тобто, це повага до своїх кордонів та інших людей.
Коучинг – це також про безоціночність, неупередженість. Один із інструментів, які я щодня використовую у своєму житті – принцип ОЗЕРО: О – обставина (будь-яка обставина не має емоційного забарвлення); З – значення, яке ми надаємо цій обставині (як тільки ми надали їй значення – ми відчуваємо емоції); а вже емоція визначає нашу реакцію – Р; О – це обставина, яка виникла внаслідок цього значення, емоцій і реакцій.
Як це проявляється у реальному житті? Наприклад, була така ситуація: дві людини в офісі зустрілися у коридорі, одна з них не привіталася. Та, з котрою не привіталися, надала цьому значення і сприйняла як неповагу до себе. А людина, котра не привіталася, просто на той момент була у собі, у своїх думках і просто не помітила колегу. Тут йдеться про одну і ту ж обставину, якій було надано різне значення. Таких обставин десятки щодня.

Хто у вашій компанії приймає остаточне рішення – Ви, чи надаєте можливість співробітникам самим це зробити і нести відповідальність за своє рішення?

Вони знають, що до мене не можна прийти з «Х’юстон, у нас проблеми». Потрібно прийти з «сталася така ситуація, я розглядав такі варіанти вирішення, оцей вважаю найкращим». Тобто, співробітник приходить уже з кращим варіантом вирішення проблеми. Якщо це зона моєї відповідальності, можу як керівник задати питання: а чому? а що ще треба врахувати? Я намагаюся у коучинговому стилі стимулювати людей приймати на себе більше відповідальності, більше досліджувати, виявляти додаткові варіанти, шукати оптимальне рішення задачі.

Відомо, що Ви досить довго займалися танцями, а саме танго. Іноді юридичне обслуговування у його складності і віртуозності можна порівняти із цим темпераментним танком. Чи було вам це вміння помічним в житті як юристу, коучу, людині?

Так, досить довго професійно займався аргентинським танго. І якщо взяти кількість грошей, які я там заробляв за 1 хвилину, то це був рекорд, який я досі не можу побити в бізнесі. І якби це були більш часті і регулярні заробітки, то може і не пішов би в бізнес. Моє життя до і після танго – це два різних життя. Танго навчило мене інакше відчувати смак життя, проживати кожен момент, кожну секунду. Воно навчило відповідальності за все, що відбувається в парі. Ти відповідаєш за себе, за партнерку, за кожен рух. Цей танець – імпровізація, партнерка не знає, куди ти її поведеш. Вона тобі довіряє, а ти відповідальний за себе, за неї і за сам танець. Звідти я черпав неймовірну кількість енергії. Мені дуже цього не вистачає. Для мене прощальний концерт відбувся у січні 2018 року в Київському національному академічному театрі оперети, я вирішив завершити професійну танцювальну кар’єру. Власне, тоді ми активно розвивали Nota Group, у лютому 2018 у мене народилася друга дитина. Тому я розставив пріоритети на користь родини і бізнесу. Але танго завжди у мене в серці як неймовірний досвід, яким я пишаюся.

Олег Борійчук, Nota Group Партнер,
директор юридичного департаменту,
адвокат