На кожному підприємстві повинні бути запроваджені норми антикорупційного законодавства, – Кирило Сидоренко
/ 12 Серпня 2025 12:45

3 хв читати
З якими питаннями та проблемами до Вас сьогодні найчастіше звертаються суб’єкти декларування після спеціальних перевірок НАЗК?
Запити декларантів щодо правової допомоги стосуються різних видів перевірок від НАЗК. Зокрема, звертаються ті, які проходять або вже пройшли спеціальну перевірку НАЗК.
Найчастіше питання стосуються:
– виявлення розбіжностей у вартості майна;
– неповного відображення об’єктів нерухомості або корпоративних прав;
– сімейних обставин, зокрема щодо майна, яким користуються члени сім’ї, але яке формально їм не належить.
Така спецперевірка проводиться щодо посад із підвищеним корупційним ризиком.
На що першочергово звертають свою увагу борці з корупцією?
Передусім – на достовірність даних, що мають логічну та арифметичну узгодженість. Далі – виявлення «фінансових слідів», які не мають пояснень у декларації: правочини щодо рухомого та нерухомого майна, дорогі подарунки, оренда/користування VIP-майном без підтвердження доходів, наявність криптоактивів.
Які є права у декларантів, якщо перевірками було виявлено розбіжності, помилки, неточності?
Декларанти повинні розуміти, що при кожному із видів перевірок вони мають права:
– надати свої письмові пояснення;
– долучити документи, які підтверджують правдивість даних;
– при необхідності долучити пояснення членів сім’ї або третіх осіб.
Як підготувати ефективні пояснення? На що варто звернути увагу в першу чергу?
Моя порада – звернутися до адвоката, який допоможе кваліфіковано підготувати ефективні пояснення.
Але якщо декларант самостійно їх готує, необхідно звернути увагу на декілька аспектів:
- Лаконічність та фактологія — без емоцій, лише логіка й документи.
2. Підтверджуючі документи — витяги з реєстрів, банківські виписки, договори. - Контекст — пояснити, чому виникла помилка: людський фактор, технічний збій тощо.
І обов’язково – уникати маніпуляцій. НАЗК перевіряє ймовірності, зв’язки, а не лише формальні документи.
Що робити у випадку, якщо декларант самостійно виявив помилку після спливу терміну подання «виправленої декларації»?
Якщо термін подання «виправленої декларації» сплив — це ще не кінець. Рекомендується:
– звернутись до адвоката: належна правова позиція знижує ризик адміністративного чи кримінального переслідування;
– звернутись до НАЗК – через свій особистий електронний кабінет, із поясненням, де вказати на самостійно виявлену помилку;
– надати всі підтвердження доброчесності.
Часто саме добровільне виявлення помилки є пом’якшуючим та мінімізуючим фактором притягнення до відповідальності.
Яка сьогодні відповідальність за порушення антикорупційного законодавства? Які правопорушення лідирують у «Реєстрі корупціонерів»?
Відповідальність за порушення антикорупційного законодавства буває триступенева: дисциплінарна, адміністративна, кримінальна. Але у кожному випадку притягнення до відповідальності відомості про особу вносяться до так званого «Реєстру корупціонерів» (Реєстру порушників).
Реєстр є відкритим, кожен охочий може подивитися, скільки було внесено записів з моменту його заснування, в розрізі за роками, за кожним регіоном окремо та за видом притягнення до відповідальності.
Якщо зробити невелику статистику, то найбільш накопичуваний показник записів у Реєстрі – блок адміністративних правопорушень, а саме, порушення за несвоєчасне подання декларацій (ст. 172-6 КУпАП). На другому місці – кримінальні правопорушення, це ст. 369 КК України (Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі).
Які практичні поради могли б надати підприємствам, організаціям, комунальним закладам щодо того, як запобігти корупційним ризикам?
На мій погляд, майже на кожному підприємстві повинні бути запроваджені норми антикорупційного законодавства, і для цього необхідно:
- Імплементувати діючі антикорупційні програми, розробити та затвердити власні програми, які будуть враховувати специфіку та особливості діяльності підприємства.
- Проводити внутрішній аудит та постійний моніторинг діяльності підприємства на предмет дотримання антикорупційного законодавства.
- Проводити постійні навчання працівників — особливо щодо конфлікту інтересів та «подарункових» ситуацій, а також дотримання правил етичної поведінки.
- Забезпечити прозорість та відкритість діяльності підприємства – шляхом оприлюднення фінансових складових, закупівель та інших важливих аспектів.
17 липня набув чинності Закон № 4496-IX щодо підвищення відповідальності посадовців за корупційні правопорушення – які його ключові положення?
Вказаний Закон упорядкував деякі невизначеності, наприклад, в частині довічного зберігання відомостей у Реєстрі порушників (установлені чіткі строки зберігання).
Передбачено розширення кола осіб, які можуть бути притягнуті до відповідальності за незаконне збагачення: члени ВЛК, колишні працівники МСЕК.
Також збільшуються порогові значення при недостовірному декларуванні, змінюються порогові значення для цивільної конфіскації.
Окрім того, Законом розмежовується і визначається підслідність між слідчими органами БЕБ та НАБУ.
Розкажіть про Реєстр розрахункових рахунків і банківських комірок, адмініструванням якого буде займатися податкова. Це важливо для суб’єктів декларування?
Україна робить крок до SEPA — зони європлатежів. Це означає швидші, безпечніші та прозорі банківські перекази у межах ЄС. Суб’єкти декларування повинні розуміти, що тепер всі їх особисті, а також банківські рахунки членів їхніх сімей, включно з тими, про які могли вже й забути, опиняться «в полі зору».
Адмініструванням вказаного реєстру буде податкова, яка зможе миттєво перевіряти, чи відповідають заявлені доходи можливостям особи, виявляти «сплячі» рахунки, якими користуються треті особи.
Тому це сигнал для декларантів – бути більш уважними при формуванні доброчесних декларацій.
Кирило Сидоренко,
адвокат, фахівець з питань електронного декларування