Тетяна Дрозд Заступник директора юридичного департаменту «Еко Маркет»
/ 8 Жовтня 2025 16:12

3 хв читати
- Пані Тетяно, які ключові виклики сьогодні стоять перед юридичним департаментом у ритейлі? Чим вони відрізняються від «класичної» юридичної практики?
У ритейлі головний виклик – це масштаб і швидкість. У нас сотні договорів, десятки перевірок і тисячі щоденних операцій, де може виникнути юридичний ризик. I часу на «класичне» довге погодження документів просто немає. Якщо в юридичній фірмі юрист може кілька днів готувати меморандум чи проводити юридичний аналіз наданих документів, то в ритейлі від тебе чекають відповідь буквально «тут і зараз», яке дозволить бізнесу не зупинятися. Тому тут важлива саме здатність швидко знайти практичне рішення.
- Чи можете поділитися прикладами нестандартних ситуацій або цікавих кейсів, з якими Вам та команді довелося працювати?
Під час повномасштабного вторгнення у лютому-березні 2022 року багато наших магазинів опинилися в зоні ведення активних бойових дій і перед юридичним департаментом стало завдання як юридично грамотно оформити втрати на тих маркетах, яким була завдана майнова шкода (будівлі, товару, обладнанню), з подальшою можливістю компенсування таких втрат. І юристи були вимушені працювати в цьому напрямку в посиленому режимі в жорстких умовах збройної агресії рф проти України. Але наші зусилля не пройшли даремно і на даний момент вже є судове рішення про стягнення певної суми збитків, завданих збройною агресією російською федерацією проти України.
- Які інструменти чи підходи Ви використовуєте, щоб ефективно супроводжувати таку масштабну мережу магазинів?
Ми максимально стандартизували документи: у більшості договорів вже є напрацьовані шаблони. Це економить час. Також у кожному магазині є прості інструкції, як поводитись у разі перевірок чи претензій. Для контролю використовуємо централізовані системи документообігу. Плюс, дуже допомагають регулярні тімбілдінги, направлені на згуртування колективу юридичного департаменту та покращення взаємодії співробітників, що в кінцевому підсумку сприяє ефективнішій спільній роботі.
- Наскільки активно в роботі юридичного департаменту застосовуються сучасні технології та автоматизація?
Дуже активно. У нас працює електронний документообіг, сервіси перевірки контрагентів, процесуальні документи у судових справах подаються та отримуються виключно через онлайн-сервіс «Електронний суд». Тобто, технології вже знімають рутину, і це дає нам можливість зосередитися на більш стратегічних завданнях.
- Як, на Вашу думку, буде змінюватися роль юристів у сфері ритейлу найближчими роками?
Наша роль зміщується в бік партнерства: ми вже не просто кажемо «так не можна», а намагаємось шукати, як реалізувати ідею без ризиків. Рутинні процеси дедалі більше автоматизуються, тож на перший план виходять переговорні навички, кризовий менеджмент і розуміння бізнес-моделі. Думаю, що через декілька років юридичний департамент стане ще більш інтегрованим у бізнес-процеси, фактично як внутрішній консалтинг. І ще важливий тренд – комплаєнс та етика. Клієнти та партнери очікують прозорості, захисту даних та відповідального підходу. Юристи будуть дедалі більше відповідати і за це теж.