Адміністративне оскарження управлінських рішень: роз’яснення адвоката
/ 20 Вересня 16:37
9 хв читати
Про адміністративне оскарження управлінських рішень розповів директор Центру «Доступне правосуддя», суддя ВАСУ у відставці, викладач НШСУ, адвокат, кандидат юридичних наук Олександр Ситников під час заходу з підвищення кваліфікації адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізував разом з учасниками адміністративне оскарження управлінських рішень, а саме:
- 1. Право на адміністративне оскарження.
- 2. Поняття та складові частини процедури адміністративного оскарження.
- 3. Суб’єкти розгляду скарги.
- 4. Стадії розгляду адміністративних скарг.
- 5. Наслідки пропуску строку на звернення.
- 6. Форма та зміст скарги.
- 7. Підстави для оскарження.
- 8. Порядок подання скарги.
- 9. Початок адміністративного провадження за скаргою.
- 10. Строки розгляду адміністративної скарги.
У рамках характеристики адміністративного оскарження управлінських рішень акцентовано на наступному:
1. Право на адміністративне оскарження
Право передбачено законодавством, але процедура не визначена:
- Про адміністративні послуги (ст.19 змінена)
- Земельний Кодекс
- Про доступ до публічної інформації
- Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг
- Про ліцензування видів господарської діяльності
- Про основи державного контролю (нагляду) у сфері господарської діяльності
Процедура прямо передбачена законодавством:
- Податковий Кодекс
- Про адміністративну процедуру
- Антимонопольне законодавство
2. Поняття та складові частини процедури адміністративного оскарження
Адміністративне оскарження – процедура перегляду адміністративного акта уповноваженим органом державної влади за заявою заінтересованої особи.
Елементи (складові частини) процедури адміністративного оскарження:
• Об’єкт оскарження: право, свобода або інтерес особи (порушення або загроза порушення, негативний вплив, обмеження);
• Суб’єкти адміністративного оскарження:
- Суб’єкт чиї рішення дія або бездіяльність оскаржується;
- Суб’єкт звернення (особа, яка вважає, що його права порушені);
- Суб’єкт розгляду;
• Предмет оскарження:
- адміністративний акт (рішення),
- процедурне рішення або дія, бездіяльність.
• Процедура (стадії) оскарження: підготовка (форма та зміст скарги), строки оскарження, порядок подання, підготовка до розгляду, процедура розгляду.
• Результат розгляду скарги (обов’язково відображається в адміністративному акті).
• Подальший перегляд адміністративних актів можливий лише в судовому порядку.
3. Суб’єкти розгляду скарги:
- Індивідуальний:
Посадова особа – керівник, допоміжний орган.
Уповноважена особа – допоміжний орган.
- Колегіальний орган(комісія з розгляду скарг):
- Постійнодіючі
- Тимчасові
- Відомчі
- Міжвідомчі
- Змішані
Відомчі:
• Комісія є постійно діючим колегіальним органом, що утворюється Мінекономіки.
• До складу комісії входять: три представники Мінекономіки; два представники Фонду державного майна; один представник адміністратора електронної торгової системи.
• Порядок подання, розгляду скарг та пропозицій стосовно організації та проведення аукціонів щодо передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2020 р. № 647
Змішані:
• Колегії є постійно діючими консультативно-дорадчими органами при Мін’юсті.
• До складу Колегій можуть входити посадові особи Мін’юсту чи відповідного територіального органу, а також представники інших державних органів, громадських об’єднань або інші особи.
• Положення про Колегії з розгляду скарг…, затверджене Наказ Міністерства юстиції України від 09 січня 2020 року № 71/5
4. Стадії розгляду адміністративних скарг:
• Подання скарги: форма, зміст та строки подання.
• Початок адміністративного провадження за скаргою: Питання, пов’язані із прийняттям скарги до розгляду: порядок прийняття реєстрації скарги та інших матеріалів.
• Підготовка скарги до розгляду: витребування документів, пояснень, вчинення інших процедурних дій та надсилання йому додаткових матеріалів • Перегляд адміністративного акту за скаргою: процедура та порядок визначається законом.
• Результат розгляду скарги: рішення повинно бути обґрунтованим. • Виконання рішення.
5. Наслідки пропуску строку на звернення:
• Скарга, подана з порушенням строку подання без поважних причин, залишається без розгляду.
• У разі пропущення строку з поважних причин скаржник може звернутися з клопотанням про поновлення строку подання скарги:
- Звернення про поновлення строку подання скарги може бути подано протягом десяти робочих днів з дня припинення обставин, що були поважною причиною пропущення строку подання скарги, але не пізніше одного року з дня прийняття адміністративного акта.
- Скарга, строк подання якої пропущено з поважних причин, подається протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення про поновлення такого строку.
• Строк подання скарги не вважається пропущеним у разі не зазначення в адміністративному акті строку та порядку його оскарження.
6. Форма та зміст скарги
• Форма: письмова (електронна або паперова), усна (у випадках, передбачених законом)
• Зміст:
1) найменування адміністративного органу, до якого подається скарга;
2) відомості в обсязі, достатньому для встановлення особи скаржника, та його контактні дані (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) або найменування особи, адресу місця проживання/перебування, місцезнаходження, номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, інші контактні дані). У разі подання скарги представником скаржника в ній додатково зазначаються такі самі відомості стосовно представника;
3) вимоги скаржника та їх обґрунтування;
4) дату складення скарги.
• Підпис скарги скаржником або його представником (власноруч або з використанням електронного підпису, крім випадків, передбачених законом).
7. Підстави для оскарження:
Пов’язані з реалізацію прав:
- Порушення
- Створення перешкод
- Може бути порушено
Пов’язані з виконанням обов’язків:
- Незаконно покладений обов’язок
- Незаконний примус до виконання обов’язку
Притягнуто до відповідальності:
- Адміністративної
- Цивільної (матеріально-правові санкції)
Відповідність закону:
- Нормативно-правові акти
- Індивідуальні
- Повноваження
8. Порядок подання скарги
• Скарга подається до адміністративного органу, що прийняв адміністративний акт, процедурне рішення та/або вчинив процедурну дію чи допустив бездіяльність, що оскаржується.
• Скарга може бути подана скаржником в один із способів, передбачених статтею 41 цього Закону для подання заяви.
• Заява в письмовій формі подається шляхом особистого звернення, надіслана поштовим відправленням або подана в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг.
• Не пізніше наступного дня вищевказаний орган передає (надсилає) скаргу разом з матеріалами справи суб’єкту розгляду скарги.
• Скаржник подає скаргу разом із документами, які він вважає необхідними для її розгляду, або копіями таких документів.
• Не допускається вимагання від заявника документів, не визначених законом або у формі, не встановленій законодавством.
9. Початок адміністративного провадження за скаргою
• Адміністративне провадження за скаргою починається з дня надходження скарги, оформленої відповідно до вимог статті 81 цього Закону, до суб’єкта розгляду скарги.
• Суб’єкт розгляду скарги може об’єднати в одне адміністративне провадження декілька справ із скаргами того самого скаржника або скарги кількох скаржників з того самого питання (предмета).
• Реєстрація скарги та повідомлення скаржнику про її надходження здійснюються в порядку, визначеному статтею 42 цього Закону:
- Заява реєструється адміністративним органом в день її надходження.
- Відмова в реєстрації заяви не допускається.
- Адміністративний орган у день надходження заяви на вимогу заявника або його представника видає (надсилає) йому письмове підтвердження реєстрації його заяви із зазначенням дати та номера реєстрації, крім випадків, якщо справа вирішується в момент подання заяви. Реєстрація заяви, поданої в електронній формі, підтверджується автоматично надісланим електронним повідомленням.
• Подання скарги за клопотанням скаржника зупиняє дію адміністративного акта, що оскаржується, крім випадків, передбачених законом.
10. Строки розгляду адміністративної скарги
Строк розгляду – термін (час) протягом якого відповідний адміністративний орган повинен розглянути адміністративну скаргу (переглянути адміністративну справу) та винести відповідне рішення.
• Початок перебігу строку: починається з дня надходження та реєстрації скарги до суб’єкту розгляду справи
• Закінчення строку розгляду: день прийняття рішення по суті скарги (оголошенням рішення або дня направлення скаржникові відповіді на його звернення).
• Продовження строків розгляду: Згідно з п. 56.9 ст. 56 ПКУ керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20- денний строк, визначений у п. 56.8 ст. 56 ПКУ, але не більше 60 календарних днів, та письмово повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у п. 56.8 ст. 56 ПКУ.
Без автора