Алгоритм оформлення відстрочки від призову на військову службу: роз’яснення адвоката
/ 6 Березня 16:17
2 хв читати
У рамках правопросвітницького проєкту «Правосвідомість» у Вищій школі адвокатури НААУ відбувся вебінар на тему: «Відстрочка від призову на військову службу: алгоритм оформлення», який провела адвокат Дар’я Тарасенко.
Лектор зазначила, що відстрочка від призову на військову службу – термін, визначення якого в законодавстві відсутнє. Проте з аналізу норм законодавства відстрочку можна визначити як відтермінування в часі призову на військову службу у зв’язку з існуванням певних обставин, визначених Законом.
Такі підстави виключно визначені у ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Таким чином, право на відстрочку від призову на військову службу за мобілізацією існує у певних категорій військовозобов’язаних та резервістів в силу прямого припису закону. Районні ТЦК та СП мають повноваження приймати від військовозобов’язаних документи, які підтверджують підстави для відстрочки, та оформлювати на їх підставі відстрочку.
Дар’я Тарасенко зауважила, що хоча чинне законодавство і містить вичерпний перелік підстав для відстрочки від призову за мобілізацією (ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»), а також повноваження територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки з оформлення відстрочки (Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022р. №154), однак ані алгоритму оформлення відстрочки, ані вимог до документів нормативно-правовими актами не передбачено.
З власного досвіду надання юридичної допомоги з питань оформлення відстрочки від призову за мобілізацією тим громадянам, кому право на таку відстрочку надано Законом, адвокат порекомендувала діяти за таким алгоритмом:
1. Збір пакета документів для оформлення відстрочки;
2. Звернення до ТЦК та СП за місцем перебування на обліку для оформлення відстрочки;
3. Проходження ВЛК за направлення ТЦК та СП;
4. Отримання результатів оформлення відстрочки.
До того ж призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 закону «Про Єдиний державний реєстр призовників військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав визначених у ст. 23 закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (п. 1 Правил військового обліку призовників військовозобов’язаних та резервістів).
З огляду на те, що перелік вимог до документів, які мають подаватися на підтвердження підстав для відстрочки не визначено, до ТЦК та СП мають бути подані документи, які підтверджують існування тих обставин, які є підставою для відстрочки згідно статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Хоча законодавством не передбачено оформлення жодного спеціального документа про відстрочку, однак, лектор радить звернутись до ТЦК та СП із заявою з проханням документально підтвердити оформлення відстрочки. Такий документ варто мати з наступних причин:
По-перше, щоб точно знати, що відстрочка належним чином оформлена, а не довіряти лише словам;
По-друге, щоб розуміти, чи визначив ТЦК та СП строк, на який він «надав» відстрочку (тобто розуміти, коли буде потреба актуалізації інформації про наявність підстав для відстрочки);
По-третє, цей документ можна показувати при спробах вручити повістку.
Відповідаючи на питання, які ж документи все-таки видає ТЦК та СП на підтвердження оформлення відстрочки, лектор зазначила, що на практиці таким документом може бути:
Відмітка у військовому квитку про оформлену відстрочку;
Окрема довідка про оформлену відстрочку;
Відповідь на адвокатський запит щодо результату розгляду звернення про оформлення відстрочки.
Дар’я Тарасенко також висвітлила питання строку, протягом якого існує право на відстрочку. Згідно тлумачення норм Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», право на відстрочку існує протягом всього періоду існування обставини, яка є підставою для відстрочки. Проте, оскільки в більшості випадків неможливо спрогнозувати, як довго існуватиме та чи інша обставина, ТЦК та СП практикують оформлювати відстрочку на певний строк (в більшості випадків це 6 місяців). Сплив цього строку не означає, що військовозобов’язаного призвуть на службу, а є лише контрольною точкою, коли варто повідомити ТЦК та СП, що підстави для відстрочки продовжують існувати.
Адвокат зауважила, що процедура оскарження відмови в оформленні відстрочки законодавством не передбачена. Але серед можливих способів оскарження лектор виділила звернення зі скаргою до вищестоящого ТЦК та СП або до адміністративного суду. При цьому слід враховувати, що оскарження відмови в оформленні відстрочки не зупиняє подальшу мобілізацію.
Окрему увагу лектор сфокусувала на законопроєкті № 10449 від 30.01.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», яким планується, серед іншого, змінити підстави для відстрочки від призову.
Докладніше з пропонованими змінами можна ознайомитися в публікації лектора за посиланням.