Андрій Филипів: Новий Закон про колекторську діяльність жодним чином не урівнює колекторів і приватних виконавців
4 хв читати
Приватний виконавець Андрій Филипів назвав головні відмінності між приватними виконавцями і колекторами та розповів про нові правила взаємодії колекторів із боржниками
Нещодавно прийнятий Закон №1349-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості» встановлює нові правила для колекторів. Нормативний акт частково регулюватиме колекторську діяльність і захищатиме боржників від недобросовісних дій колекторів.
Відтепер кредитори зобов’язані інформувати споживачів про залучення колекторських компаній, а НБУ контролюватиме їхні дії. Також створюється реєстр колекторських компаній, набирає чинності ряд заборон при врегулюванні простроченої заборгованості.
Колекторам не дозволяється: спілкуватись з особою із 20 до 9 години, у вихідні та більше двох разів на добу, надавати споживачу неправдиву інформацію, погрожувати, здійснювати будь-які дії, які зазіхають на особисту гідність, ставлять під загрозу життя, здоров’я чи ділову репутацію споживача або близьких йому осіб.
На перший погляд може здаватися, що новий закон усуває відмінності між приватними виконавцями і колекторами, яких і так часто навмисно або помилково ототожнюють. Але це далеко не так. Отже, розглянемо різницю більш детально.
Приватний виконавець vs колектор: визначаємось у поняттях
Приватний виконавець – це особа, яка здійснює примусове виконання рішень в межах повноважень, делегованих їй державою. Тобто, приватний виконавець виконує рішення, що набрали законної сили, виключно у законний спосіб та на підставі виконавчих документів.
Колектор – особа, яка співпрацює з колекторською фірмою на договірних засадах і займається погашенням прострочених боргів на підставі боргових зобов’язань. Зазвичай, це кредитні договори. Але крім основної суми боргу колектори можуть нараховувати відсотки, штрафи і пеню, які є незаконними, або намагатись погасити борг, строк позовної давності за яким вже сплив.
Фактично особа не зобов’язана сплачувати якусь частину боргу, але колектори все одно наполягають на цьому, бо це їхній «хліб», заради якого вони використовують будь-які способи та засоби, оскільки відповідних законодавчих обмежень для таких дій до цього часу не існувало.
На щастя, Закон №1349-ІХ встановлює вимоги хоча б щодо етичної поведінки колекторів у спілкуванні зі споживачами. Тож тепер надокучливим вимагачам заборонено погрожувати та турбувати боржників у вихідні, нічний час та частіше ніж двічі на добу.
Вимоги: на відміну від приватного виконавця, колектором може бути будь-хто
Окрім особливостей діяльності, існують також значні відмінності у вимогах до фахівців. Приватним виконавцем може бути лише громадянин України, який досяг віку 25 років, має вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи у галузі права після отримання відповідного диплома не менше двох років та склав кваліфікаційний іспит.
Тоді як колектором може бути будь-хто.
Вичерпні дані про приватного виконавця – ПІБ, адреса офісу, номер телефону, електронна пошта, виконавчий округ, відомості про припинення діяльності – містяться у відкритому доступі в Єдиному онлайн-реєстрі приватних виконавців України.
Згідно із Законом №1349-ІХ, для колекторських компаній тепер також буде створений окремий реєстр, але чи будуть у ньому відомості про працівників таких компаній, поки що не відомо.
Рівень повноважень
Чи можуть колектори якимось чином блокувати рахунки, обмежувати у користуванні чи конфісковувати майно? Категорично – ні. Вони лише мають право повідомити інформацію по заборгованості та узгодити порядок її сплати. Але, на жаль, більшість нехтує цими правилами і часто діє доволі агресивно, залякуючи цим споживача.
Відповідно до нового закону, подібні методи нарешті заборонені. Тож у разі виникнення подібних випадків споживачу слід негайно звертатись до правоохоронних органів.
Водночас, приватний виконавець наділений повноваженнями, які дозволяють йому суто в законний спосіб арештовувати кошти, реєструвати майнові обтяження, описувати та реалізовувати майно, подавати подання про обмеження у праві виїзду за кордон та застосовувати інші примусові заходи. Крім того, виконавець має право звертатись до інших осіб, установ чи органів з вимогою надати інформацію про майновий стан боржника.
Взаємодія із боржником
Приватний виконавець взаємодіє виключно із боржником або його законним представником. Зазвичай, відбувається це за допомогою засобів поштового зв’язку. Адже виконавець зобов’язаний направляти винесені постанови листом на адресу боржника не пізніше наступного дня.
Якщо у боржника виникають питання, він може зв’язатись з виконавцем по телефону. Тобто, не приватний виконавець «надзвонює» боржнику, а боржник у зручний для нього час зв’язується з виконавцем.
Також боржник може ознайомитись зі всіма матеріалами виконавчого провадження онлайн – за допомогою Автоматизованої системи виконавчого провадження, або у мобільному додатку «Дія», а також під час особистого відвідування офісу виконавця. Розголошувати професійну таємницювиконавець не має права.
Колектори ж для «донесення інформації» про необхідність сплатити боргу можуть зв’язуватись не тільки зі споживачем, але і з його близькими та третіми особами, оскільки обов’язок щодо отримання згоди таких осіб на обробку їх особистих даних цілком покладений на споживача. І якщо, наприклад, ваш сусід вказав вас як контактну особу в кредитному договорі, це автоматично знімає відповідальність з колектора.
Але тепер, згідно із Законом № 1349-ІХ, у разі першого контакту з колектором третя особа може висловити заборону на здійснення обробки її персональних даних, після чого колекторська компанія має негайно припинити здійснення такої обробки, а колектор, відповідно, — інформувати про необхідність погашення боргу.
Але навіть це нововведення не дає підстав ставити колекторів і приватних виконавців в один ряд. На відміну від перших, основною функцією других є своєчасне, повне і неупереджене виконання рішень, примусове виконання яких передбачено законом, з поважанням інтересів стягувачів, боржників та інших осіб.
Ще раз варто підкреслити, що повноваження приватних виконавців делеговані державою, а права та обов’язки чітко передбачені законом. І якщо колектор обмежений тільки правилами етичної поведінки, виконавець несе відповідальність в разі виходу за рамки своїх повноважень.
Отже, незважаючи на зміни в діяльності колекторів, відмінності між ними і приватними виконавцями залишаються досить вагомими.
Попереджений – озброєний: нові правила поведінки колектора з боржником
Наостанок наведу перелік правил поведінки колектора зі споживачем відповідно до нового Закону № 1349-ІХ.
Колектор зобов’язаний:
- під час першого дзвінка вказати: назву фірми, яку представляє, свої ПІБ, правову підставу взаємодії та розмір боргу;
- на вимогу споживача надати документи, які підтверджують цю інформацію.
Колектору заборонено:
- зв’язуватись з особою з 20 до 9 години, у неробочі та святкові дні, частіше двох разів на добу;
- погрожувати;
- приховувати номер;
- принижувати гідність та ділову репутацію;
- влаштовувати очну зустріч з особою без її згоди;
- вчиняти буд-які дії з власністю особи;
- надавати неправдиву інформацію;
- зазначати на конвертах написи «виконавчий документ», «рішення про стягнення», «повідомлення про виселення», написи які прямо вказують на заборгованість тощо;
- зв’язуватись з особою, якщо вона повідомила про представництво її інтересів адвокатом.
Також кредитор повинен зазначити у договорі про можливість залучення колекторів, і у разі залучення повідомити про це споживача протягом 10 днів. У випадку порушення цих вимог споживач має право звернутись до НБУ та правоохоронних органів.