Цифровізація виконання судових рішень в Україні: теорія та практика
/ 14 Травня 2025 10:12

7 хв читати
Про цифровізацію виконання судових рішень в Україні: теорію та практику розповіла адвокат, учасниця АО “ВСЕУКРАЇНСЬКА АДВОКАТСЬКА ДОПОМОГА», заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки Тетяна Рабко під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками цифровізацію виконання судових рішень в Україні, а саме:
- 1. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства.
- 2. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача.
- 3. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями.
- 4. Електронні документи виконавчого провадження.
- 5. Огляд судової практики: актуальні питання та роз’яснення.
У рамках характеристики цифровізації виконання судових рішень в Україні акцентовано на наступному:
1. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства
Оформлення і видача виконавчих документів здійснюються судом, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами.
Виконавчі листи/накази суду викладаються в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, шляхом заповнення відповідних форм процесуальних документів, передбачених Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему. На виконавчий лист/наказ суду, викладений в електронній формі, накладається кваліфікований електронний підпис судді (у разі колегіального розгляду – кваліфіковані електронні підписи всіх суддів, що входять до складу колегії).
Одночасна видача судом виконавчого документа одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах не допускається.
Відповідно до статті 16 ЗУ «Про виконавче провадження» повноваження адвоката, як представника у виконавчому провадженні підтверджуються одним з таких документів:
- 1) довіреністю;
- 2) ордером, виданим відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»;
- 3) дорученням органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правничої допомоги, виданим відповідно до Закону України «Про безоплатну правничу допомогу».
Якщо виписки з ЄДР або довіреності були видані до 03.02.2024 року, їх необхідно перевидати.
Для цього керівник організації/установи повинен у розділі «Довіреності/ордери»: Обрати документ під назвою «Виписка з ЄДР». Натиснути кнопку «Переформувати виписку з ЄДР» для відповідного документа, після чого видати нові довіреності.
Нюанси видачі електронної довіреності від імені юридичної особи:
Для видачі електронної довіреності необхідно натиснути виписка з ЄДР. Важливо! У разі обрання створити довіреність, повноваження будуть передані від імені фізичної особи, а не юридичної особи.
2. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача
- Доступна можливість онлайн подання на виконання документів типу Ухвала, Постанова тощо з встановленою відміткою ДНЗС (дата набрання законної сили) або виконавчих листів до автоматизованої системи виконавчих проваджень.
- Для цього необхідно відкрити відповідний документ в розділі «Виконавчі документи» та натиснути кнопку «подати на виконання».
- Перелік державних та приватних виконавців реалізовано у вигляді списку, що розкриваються.
- Всі поля заяви до виконавчої служби в покроковому шаблоні будуть заповнені автоматично відповідно до зазначеної інформації працівником апарату суду та з кабінету користувача ЕС.
- На кроці Стягувач інформація доступна для корегування в частині адреси, телефону та ел. пошти.
- На кроці Боржник інформація доступна для корегування.
- Текст заяви доступний для корегування.
Важливо:
- У разі пред’явлення електронного ВД на виконання його реєстрація в АСВП здійснюється автоматично.
- Не допускається одночасне пред’явлення одного виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, до різних органів державної виконавчої служби та/або приватних виконавців, а також одночасне пред’явлення одного виконавчого документа в електронній та паперовій формі. Виконавець перед відкриттям виконавчого провадження за документом, пред’явленим в електронній формі, зобов’язаний перевірити наявність в автоматизованій системі виконавчого провадження відкритих виконавчих проваджень за таким виконавчим документом (п. 2 розділу III Інструкції з організації примусового виконання рішень).
- Оригінал документа про сплату судового збору, штрафу (як засобу процесуального примусу) в паперовій та/або електронній формі приєднується до матеріалів судової справи (кримінального провадження).
- Перед надсиланням виконавчого документа відповідальний працівник суду перевіряє стан добровільної сплати боржником судового збору, штрафу (як засобу процесуального примусу) та інших платежів до бюджету.
- Відповідальний працівник на підставі перевіреної інформації в АСДС, що надійшла через інформаційну взаємодію, на виконавчому документі проставляє відмітку про добровільне виконання із зазначенням дати сплати боржником, номера платіжного документа, суми сплати, способу оплати, підпису відповідального працівника, дати зробленого запису. (Пункт 12 розділу XIX Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України).
3. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями
7 січня 2025 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 26.11.2024 № 606 «Про внесення змін до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.12.2024 за № 1888/43233.
Даним наказом внесено зміни до механізму повернення судового збору у випадках, визначених статтею 7 Закону України «Про судовий збір».
Відповідно до нового порядку органи Казначейства здійснюють повернення судового збору в усіх випадках виключно на підставі електронного подання, сформованого або Державною судовою адміністрацією України, або її територіальним управлінням, або відповідним судом.
Для повернення судового збору платнику необхідно звернутися із заявою або до Державної судової адміністрації України, або до її територіального управління, або до відповідного суду за місцем розгляду справи.
Разом із заявою про повернення коштів судового збору з бюджету платником подається до зазначених органів оригінал або копія платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету.
4. Електронні документи виконавчого провадження
Відповідно до частини другої статті 28 Закону України «Про виконавче провадження» документи виконавчого провадження надсилаються виключно в електронній формі органам та особам, які мають електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін документами.
Крім того, документи виконавчого провадження можуть бути надіслані додатково, на підставі письмового звернення таких осіб за їхніми адресами, зазначеними у виконавчому документі.
При цьому сторона, до електронного кабінету якої будуть направлені документи виконавчого провадження, вважатиметься такою, що належним чином повідомлена про винесення виконавцем відповідної постанови.
Розділ «Документи ВП» – даний розділ в кабінеті користувача Електронного суду містить перелік документів виконавчого провадження, які були сформовані та надіслані виконавцем.
Перелік документів представлений у вигляді таблиці з наступними атрибутами:
- Номер виконавчого провадження;
- Номер постанови;
- Дата постанови;
- Назва постанови;
- Стан провадження;
- Дата надходження документу до ЕС;
- Сума заборгованості в гривнях;
- Назва виконавця/ДВС;
- Роль користувача;
- ВД (посилання на виконавчий документ).
У вікні перегляду виконавчого документу користувачам доступна:
- можливість перевірки КЕП;
- можливість завантаження документу з файлом підпису у zip архіві;
- можливість перегляду документу у збільшеному форматі.
5. Огляд судової практики: актуальні питання та роз’яснення
- Порядок видачі судом виконавчого документа.
В ухвалі Східного апеляційного господарського суду від 21.02.2025 по справі № 922/2882/24 зазначено, що враховуючи, що постановою суду апеляційної інстанції не ухвалювалось нове рішення, тому в силу приписів пункту 19.1 розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України на цей час питання про видачу судового наказу здійснюється судом, який розглядав справу як суд першої інстанції. У даному випадку, таким судом є господарський суд Харківської області
- Отримання дублікату виконавчого документу у електронній формі.
В ухвалі Донецького окружного адміністративного суду від 23.09.2024 по справі № 200/3462/22 зазначено, що виконавчий лист по справі був виданий позивачу в паперовій формі, у суду відсутні підстави для задоволення заяви в частині видачі дублікату виконавчого листа саме у формі електронного документа.
- Подання електронного виконавчого документа до органів ДКСУ.
В постанові Першого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2024 по справі № 200/1724/24 зазначено, що відсутність окремого порядку пред`явлення до виконання виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, не може слугувати підставою для відмови у прийнятті до виконання виконавчого листа, виданого в електронній формі.
- Надсилання документів ВП до електронного кабінету фізичної особи.
В постанові Тернопільського апеляційного суду від 30.12.2024 по справі № 607/8985/24 зазначено, що факт не надіслання постанов про відкриття виконавчого провадження від 30.09.2024 та інших документів державного виконавця стягувачу в його електронний кабінет в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), у відповідності до ст. 28 ЗУ Про виконавче провадження, був зумовлений технічною проблемою в АСВП, яка полягає у неможливості ідентифікації стягувача фізичної особи.
Без автора