Електронні інструменти у виконанні судових рішень: практика та виклики
/ 28 Серпня 2025 17:08

11 хв читати
Про електронні інструменти у виконанні судових рішень: практика та виклики розповіла адвокат, заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності Тетяна Рабко під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками електронні інструменти у виконанні судових рішень, а саме
- 1. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства.
- 2. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача.
- 3. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями.
- 4. Електронні документи виконавчого провадження.
- 5. Цифрова взаємодія з державним і приватним виконавцем: подання клопотань та заяв.
У рамках характеристики електронних інструментів у виконанні судових рішень акцентовано на наступному:
1. Повноваження на представництво сторін у виконавчому провадженні через призму електронного судочинства
Оформлення і видача виконавчих документів здійснюються судом, який ухвалив відповідне рішення, в паперовій або електронній формі за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи або її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами.
Виконавчі листи/накази суду викладаються в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи, шляхом заповнення відповідних форм процесуальних документів, передбачених Положенням про Єдину судову інформаційно-комунікаційну систему. На виконавчий лист/наказ суду, викладений в електронній формі, накладається кваліфікований електронний підпис судді (у разі колегіального розгляду кваліфіковані електронні підписи всіх суддів, що входять до складу колегії).
Одночасна видача судом виконавчого документа одній і тій самій особі в паперовій та електронній формах не допускається.
Відповідно до Закону України «Про виконавче провадження» повноваження адвоката як представника підтверджуються одним з таких документів:
1) Довіреністю;
2) Ордером, виданим відповідно до Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”;
3) Дорученням органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правничої допомоги, виданим відповідно до Закону України “Про безоплатну правничу допомогу”.
Якщо виписки з ЄДР або довіреності були видані до 03.02.2024 року, їх необхідно перевидати. Для цього керівник організації / установи повинен у розділі «Довіреності/ордери»:
- Обрати документ під назвою «Виписка з ЄДР»
- Натиснути кнопку «Переформувати виписку з ЄДР» для відповідного документа, після чого видати нові довіреності.
Для видачі електронної довіреності від імені юридичної особи необхідно натиснути виписка з ЄДР. Важливо, у разі обрання створити довіреність, повноваження будуть передані від імені фізичної особи, а не юридичної особи.
2. Функціонал розділу «Виконавчі документи» для Стягувача:
- Вихідні реквізити;
Перелік державних та приватних виконавців реалізовано у вигляді списку, що розкриваються.
- Виконавчий документ;
Всі поля заяви до виконавчої служби в покроковому шаблоні будуть заповнені автоматично відповідно до зазначеної інформації працівником апарату суду та з кабінету користувача ЕС.
- Стягувач;
На кроці Стягувач інформація доступна для корегування в частині адреси, телефону та ел. пошти.
- Платіжні реквізити стягувача;
- Боржник;
- Текст заяви;
- Додатки.
Важливо:
- У разі пред’явлення електронного ВД на виконання його реєстрація в АСВП здійснюється автоматично .
- Не допускається одночасне пред’явлення одного виконавчого документа, виданого у формі електронного документа, до різних органів державної виконавчої служби та/або приватних виконавців, а також одночасне пред’явлення одного виконавчого документа в електронній та паперовій формі. Виконавець перед відкриттям виконавчого провадження за документом, пред’явленим в електронній формі, зобов’язаний перевірити наявність в автоматизованій системі виконавчого провадження відкритих виконавчих проваджень за таким виконавчим документом (п. 2 розділу III Інструкції з організації примусового виконання рішень).
- Оригінал документа про сплату судового збору, штрафу (як засобу процесуального примусу) в паперовій та/або електронній формі приєднується до матеріалів судової справи (кримінального провадження).
- Перед надсиланням виконавчого документа відповідальний працівник суду перевіряє стан добровільної сплати боржником судового збору, штрафу (як засобу процесуального примусу) та інших платежів до бюджету.
- Відповідальний працівник на підставі перевіреної інформації в АСДС, що надійшла через інформаційну взаємодію, на виконавчому документі проставляє відмітку про добровільне виконання із зазначенням дати сплати боржником, номера платіжного документа, суми сплати, способу оплати, підпису відповідального працівника, дати зробленого запису. (Пункт 12 розділу XIX Інструкції з діловодства в місцевих та апеляційних судах України).
3. Зміни порядку повернення судового збору за судовими рішеннями
7 січня 2025 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 26.11.2024 № 606 «Про внесення змін до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.12.2024 за № 1888/43233.
Даним наказом внесено зміни до механізму повернення судового збору у випадках, визначених статтею 7 Закону України «Про судовий збір».
Відповідно до нового порядку органи Казначейства здійснюють повернення судового збору в усіх випадках виключно на підставі електронного подання, сформованого або Державною судовою адміністрацією України, або її територіальним управлінням, або відповідним судом.
Для повернення судового збору платнику необхідно звернутися із заявою або до Державної судової адміністрації України, або до її територіального управління, або до відповідного суду за місцем розгляду справи.
Разом із заявою про повернення коштів судового збору з бюджету платником подається до зазначених органів оригінал або копія платіжної інструкції, яка підтверджує перерахування коштів до бюджету.
4. Електронні документи виконавчого провадження
Відповідно до частини другої статті 28 Закону України «Про виконавче провадження» документи виконавчого провадження надсилаються виключно в електронній формі органам та особам, які мають електронні кабінети в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), яка забезпечує обмін документами.
Крім того, документи виконавчого провадження можуть бути надіслані додатково, на підставі письмового звернення таких осіб за їхніми адресами, зазначеними у виконавчому документі.
При цьому сторона, до електронного кабінету якої будуть направлені документи виконавчого провадження, вважатиметься такою, що належним чином повідомлена про винесення виконавцем відповідної постанови.
Розділ «Документи ВП»:
Даний розділ в кабінеті користувача Електронного суду містить перелік документів виконавчого провадження, які були сформовані та надіслані виконавцем.
Перелік документів представлений у вигляді таблиці з наступними атрибутами:
- Номер виконавчого провадження;
- Номер постанови;
- Дата постанови;
- Назва постанови;
- Стан провадження;
- Дата надходження документу до ЕС;
- Сума заборгованості в гривнях;
- Назва виконавця/ДВС;
- Роль користувача;
- ВД (посилання на виконавчий документ).
У вікні перегляду виконавчого документу користувачам доступна:
- Можливість перевірки КЕП;
- Можливість завантаження документу з файлом підпису у zip архіві;
- Можливість перегляду документу у збільшеному форматі.
5. Цифрова взаємодія з державним і приватним виконавцем: подання клопотань та заяв
- Реєстр приватних виконавців України (https://apvu.com.ua/reyestrpv):
Основні відомості, які містить Реєстр:
- ПІБ приватного виконавця.
- Номер та дата посвідчення приватного виконавця, що підтверджує право на здійснення діяльності.
- Територія діяльності— адміністративно-територіальна одиниця, де виконавець може здійснювати діяльність.
- Адреса офісу.
- Контактна інформація— телефон, електронна адреса.
- Стан діяльності— активний, призупинений, анульований тощо.
- Органи державної виконавчої служби міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції (https://minjust.gov.ua/ddvs/ regional-offices/upr-ta viddily-dvs):
Основні відомості, які містить сайт Мінюсту щодо органів ДВС:
- Повне найменування органу державної виконавчої служби.
- Адреса місцезнаходження.
- Адреса, за якою здійснюється листування.
- Офіційна електронна адреса.
- Контактні номери телефонів органу ДВС.
- Реквізити рахунків органу ДВС для сплати заборгованості за виконавчим провадженням.
Алгоритм подання заяви/клопотання виконавцю онлайн:
- Підготовка документа:
- Скласти заяву або клопотання відповідно до вимог Закону України «Про виконавче провадження»;
- Оформити у форматі PDF;
- Додати документ, що підтверджує повноваження представника у виконавчому провадженні.
- Підписання КЕП:
Підписати документ необхідно кваліфікованим електронним підписом.
Для можливості підписання документу електронними підписами Ви можете перейти на сайт https://ca.diia.gov.ua/sign https://czo.gov.ua/sign або Після обираєте підписати файл за допомогою Електронного підпису або Дія.Підпис.
Підписаний документ можна завантажити та переглянути інформацію щодо підписувача.
У разі завантаження підписаного КЕП документу архівом, ZIP-папка буде містити: документ на який накладався КЕП, документ який підписаний КЕП та протокол створення та перевірки кваліфікованого та удосконаленого електронного підпису.
- Направити на офіційну електронну пошту приватного виконавця/органу ДВС.
Без автора