Квота з працевлаштування осіб з інвалідністю: роз’яснення адвоката
/ 10 Березня 16:52

5 хв читати
Про квоту з працевлаштування осіб з інвалідністю розповіла адвокат, член Центру правничої лінгвістики та Центру трудового права та соціального забезпечення ВША НААУ Ірина Шапошнікова під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками квоту з працевлаштування осіб з інвалідністю, а саме:
1. На кого поширюються вимоги щодо працевлаштування?
2. Квота: розрахунок, штрафи та пеня.
У рамках характеристики квоти з працевлаштування осіб з інвалідністю акцентовано на наступному:
1. На кого поширюються вимоги щодо працевлаштування?
Згідно із ч.1 статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»:
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, – у кількості одного робочого місця.
Відповідно до ч. 2 статті 1 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»:
Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації (незалежно від форми власності і господарювання, виду діяльності і галузевої належності), їх філії, відділення, представництва, що ведуть окремий облік результатів фінансової та господарської діяльності, банки та інші фінансові установи, а також представництва іноземних юридичних осіб (у тому числі міжнародних організацій), які використовують працю найманих працівників – громадян України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України (далі – підприємства, установи та організації), фізичні особи, які використовують найману працю, залучають представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів осіб з інвалідністю.
Лист Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю від 26.04.2007 року № 1/5-375 Адміністративно-господарські санкції не сплачуються підприємствами, установами і організаціями, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також неприбутковими організаціями.
Лист Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю від 12.07.2024 року № 08/13-2181/13 Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю повідомляє, що лист Фонду соціального захисту інвалідів від 26.04.2007 року № 1/5-375 щодо сплати адміністративно-господарських санкцій втратив чинність.
Звертаємо увагу, що норми Закону не ставлять відповідний обов’язок роботодавця щодо працевлаштування осіб з інвалідністю у залежність від будь-яких обставин, з яких особа з інвалідністю не може працювати у такого роботодавця та не встановлюють підстав, за яких роботодавець може бути звільнений від обов’язку виконання нормативу. Єдиною підставою для звільнення від сплати адміністративно-господарських санкцій, нарахованих у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю згідно із ст. 20 Закону, є повне утримання підприємства, установи і організації за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
2. Квота: розрахунок, штрафи та пеня
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Розрахунок нормативу:
- Від 8 до 25 працівників – 1 робоче місце для особи з інвалідністю.
- Від 25 працівників – 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік (інструкція зі статистики кількості працівників, затверджена наказом Держаного комітету статистики України від 28 вересня 2005 року №286).
Мобілізовані працівники:
Роз’яснення державної служби статистики України від 27.04.2023 р. № 19.1.2-12/9-23 «Роз’яснення щодо показників форми державного статистичного спостереження 1-ПА (місячна) «Звіт з праці»:
3. Показник щодо середньооблікової кількості штатних працівників містить дані про середньооблікову кількість штатних працівників відповідно до пункту 3.2 глави 3 Інструкції зі статистики кількості працівників, крім тих, які перебувають у відпустках у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, встановленого чинним законодавством, призваних на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, під час мобілізації, на особливий період або прийнятих на військову службу за контрактом, а також працівників, відносно яких призупинено дію трудового договору, які евакуювались в іншу місцевість або місцезнаходження яких тимчасово невідомо, та працівників, які протягом періоду дії воєнного стану перебувають у відпустках без збереження заробітної плати без обмеження строку, встановленого частиною першою статті 26 Закону України “Про відпустки”.
Штраф:
Адміністративно-господарська санкція (штраф) – це грошове зобов’язання, альтернативне зобов’язанню самостійно здійснити працевлаштування інвалідів.
Штраф для підприємств до 15 працівників: для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Штраф для підприємств від 15 працівників: підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Алгоритм накладення штрафу:
- Підприємство подає податкову звітність;
- Пенсійний фонд надає ФСЗ інформацію;
- ФСЗ до 10 березня кожного року визначає підприємства, які не дотримались нормативу;
- ФСЗ направляє розрахунок АГС до Пенсійного фонду;
- Пенсійний фонд направляє розрахунок АСГ до електронного кабінету підприємства на порталі Пенсійного фонду;
- АСГ повинні бути сплачені до 15 квітня року, наступного за роком, в якому був порушений норматив.
Пеня:
Порядок нарахування пені та її сплати, затверджений наказом наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 15 травня 2007 р. № 223:
пеня – це штрафна санкція, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно сплаченої адміністративно-господарської санкції, за кожний календарний день прострочення виконання зобов’язання.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120% річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
У випадку, коли строк сплати збігається з вихідним (святковим) днем, то останнім днем граничного строку сплати вважається перший робочий день після вихідного (святкового) дня, а пеня нараховується, починаючи з другого робочого дня після вихідного (святкового) дня.
Нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).
Пеня на пеню не нараховується.
Нарахування пені здійснюється на дату фактичного погашення суми боргу (частини боргу) за кожний календарний день прострочення платежу. При частковому погашенні боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку боргу.
У поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання.
Оскарження накладеного штрафу. Постанова Верховного Суду від 17 квітня 2024 року у справі №300/5834/23:
33. З системного аналізу правових норм убачається, що такі суми адміністративно-господарських санкцій не можуть бути примусово стягнуті на підставі розрахунку відповідача та сплачуються підприємством у добровільному порядку або шляхом звернення Фонду інвалідів до суду з відповідним позовом про стягнення зазначених санкцій.
34. Оцінка поданого розрахунку може бути надана під час розгляду справи за позовом Івано-Франківського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про стягнення з підприємства сум адміністративно-господарських санкцій у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.
35. Надісланий у травні 2023 року позивачу розрахунок, створений відповідачем на підставі інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, не є індивідуальним актом у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, який може бути оскаржений до адміністративного суду, а законність такого розрахунку чи дій відповідача щодо його створення/надіслання, а також обчислення у ньому сум адміністративно-господарських санкцій не може бути предметом самостійного розгляду в порядку адміністративного судочинства.
3. Нововведення з 1 січня 2026 року
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю»:
- базою для обчислення нормативу є середньооблікова кількість штатних працівників за квартал, а не за рік;
- норматив у розмірі 2% від середньооблікової кількості штатних працівників встановлюється для підприємств, основним видом діяльності яких є реабілітація осіб з інвалідністю, навчання чи догляд за ними, заклади охорони здоров’я, реабілітаційні установи та надавачі соціальних послуг;
- сплата роботодавцями внесків на підтримку працевлаштування замість штрафів.
Без автора