Мораторій на нарахування та стягнення штрафів, встановлений постановою НКРЕКП № 332, поширюється виключно на період дії воєнного стану і протягом 30 днів після його припинення або скасування – ОП КГС ВС

2 хв читати
Положення постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 25 лютого 2022 року № 332 щодо зупинення на період дії в Україні воєнного стану і протягом 30 днів після його припинення або скасування нарахування та стягнення штрафних санкцій стосуються виключно штрафних санкцій за цей період і не можуть бути поширені на штрафні санкції, право на нарахування яких виникло до введення воєнного стану. Норма щодо зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій не містить вказівки про надання їй зворотної дії в часі, що дозволило б застосовувати її до порушень чи прострочень, що сталися в попередні періоди.
Такий висновок зробила колегія суддів ОП КГС ВС.
НЕК «Укренерго» звернулася до суду з позовом до ПАТ про стягнення заборгованості за врегулювання небалансів електричної енергії, а також пені, штрафу, 3 % річних та інфляційних втрат. Спір виник у зв’язку з невиконанням відповідачем зобов’язань з оплати за договором про врегулювання небалансів електричної енергії, до якого ПАТ приєдналося, що підтверджується виставленими рахунками-фактурами, а також актами приймання-передачі електричної енергії та актами коригування, підписаними сторонами. Суму штрафних санкцій позивач нарахував за прострочення оплати двох коригуючих рахунків-фактур, які мали бути оплачені до 8 вересня 2021 року.
Перед Верховним Судом у цій справі постало питання, чи підлягають застосуванню приписи постанови НКРЕКП № 332 до вимоги про стягнення штрафних санкцій, нарахованих на зобов’язання, які виникли до введення воєнного стану.
Об’єднана палата КГС ВС врахувала, що положеннями підпункту 16 п. 1 постанови НКРЕКП № 332 чітко визначений період, на який поширюється дія цього положення, а саме на період дії в Україні воєнного стану та протягом 30 днів після його припинення або скасування. Водночас у справі, що переглядається, спірні правовідносини виникли до введення воєнного стану.
ОП КГС ВС наголосила на тому, що норма щодо зупинення нарахування та стягнення штрафних санкцій до електропостачальників, передбачена постановою НКРЕКП № 332, не містить прямої вказівки про надання їй зворотної дії в часі, що дозволило б застосовувати її до початку запровадження воєнного стану, тобто на порушення чи прострочення, що сталися в попередні періоди.
Отже, з огляду на специфіку та спрямованість постанови НКРЕКП № 332 немає підстав для невиправданого розширення тлумачення цієї постанови щодо поширення її дії на правовідносини, які виникли в попередні періоди.
За таких обставин ОП КГС ВС відступила від висновків, що були викладені в постановах Верховного Суду, у яких мораторій поширювався на штрафні санкції, нараховані до введення воєнного стану. Натомість підтримала висновки, викладені в постановах Верховного Суду про непоширення такого мораторію щодо штрафних санкцій, право на нарахування яких виникло до введення воєнного стану.
Постанова ОП КГС ВС від 4 липня 2025 року у справі № 908/948/23 – http://reyestr.court.gov.ua/Review/128687646.
Без автора