Податкова компенсувала збитки підприємству. Щасливий випадок чи нова судова практика?

post-img

2 хв читати

Анулювання свідоцтва платника ПДВ через нібито відсутність підприємства за адресою держреєстрації ще зовсім недавно було улюбленим інструментом тиску податківців на бізнес. Підприємців це ставило перед нелегким вибором − швидко отримати нове свідоцтво з новим номером, чи довго боротися в судах за відновлення старого.

Перший шлях ніби дозволяв платнику податків продовжувати поточну діяльність, але закладав під фундамент бізнесу потужну міну − необхідність так званої «умовної реалізації» активів, а простіше кажучи − нарахування ПДВ на суму усього майна та запасів підприємства. Звісно, ніхто таких нарахувань сам собі не робив, але жити підприємству у такому випадку лишалося до першої податкової перевірки, а їх, як відомо, призначає керівництво ДПІ.

Відновлення свідоцтва через суд цю проблему знімало, але ставило під удар поточну діяльність − адже протягом усього часу судових процесів підприємство не вважалося платником ПДВ, і виконання раніше укладених договорів ставало неможливим.

Кількість судових справ по всій країні, де платники податків оскаржували рішення податкової про анулювання свідоцтва платника ПДВ, сягає десятків тисяч. Багато з таких справ було виграно, статус платника ПДВ відновлено…., проте за багато років нам не довелось зустріти жодного випадку, коли підприємство після відновлення свідоцтва вимагало б компенсацію збитків від податкових органів за їхні протиправні дії.

І ось, нарешті, у нашій практиці є ситуація, за якою підприємство не лише домоглось поновлення статусу платника ПДВ, але й частково компенсувало свої збитки.

Отже, у вересні 2014 року ДПІ Подільського району ГУ Міндоходів у м. Києві прийняло рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ Товариства з обмеженою відповідальністю «Джерела М» (видавництво «Зелений пес») на підставі того, що в Єдиному державному реєстрі юридичних та фізичних осіб-підприємців внесено запис про відсутність Товариства за місцем державної реєстрації.

Товариство не погодилось з такою позицією та 24.09.2014 подало скарги до Головного управління юстиції у м. Києві та скаргу до Головного управління Міндоходів у м. Києві та ДПІ у Подільському районі.

06.10.2014 Головне управління юстиції виправило всі свої помилки.., а от ГУ Міндоходів у м. Києві 14.10.2014 відмовило у задоволенні скарги та не поновило статус платника ПДВ.

06.11.2014 Товариство звернулось до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до ДПІ у Подільському районі ГУ Міндоходів у м. Києві, за участю третьої особи − відділу державної реєстрації юридичних та фізичних осіб-підприємців Подільського району Реєстраційної служби Головного управління юстиції у м. Києві про визнання протиправними та скасування рішень.

12.12.2014 у справі № 826/17197/14 Окружний адміністративний суд м. Києва прийняв рішення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Джерела М».

11.02.2015 Київський апеляційний адміністративний суд відхилив апеляційну скаргу ДПІ у Подільському районі ГУ Міндоходів у м. Києві та залишив в силі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва.

Виконували рішення суду ДПІ довгих 4 місяці і лише 19.05.2015 статус платника податку на додану вартість був відновлений, як того і вимагав суд… Проте вже 15.03.2016 Господарський суд м. Києва розглянув справу № 910/613/16 за позовом ТОВ «Джерела М» до Державної податкової інспекції у Подільському районі ГУ Міндоходів у м. Києві із залученням третьої особи (на стороні відповідача) Державної казначейської служби України про стягнення матеріальної шкоди… І позов було задоволено частково, суд стягнув з ДПІ у Подільському районі ГУ Міндоходів у м. Києві на користь ТОВ «Джерела М» 46 800 грн прямих збитків.

5 липня 2016 року цю ж позицію підтримав і Київський апеляційний господарський суд, який залишив в силі рішення Господарського суду м. Києва.

28 жовтня 2016 року Товариству з обмеженою відповідальністю «Джерела М» держава, виконуючи рішення суду, компенсувала прямі збитки і виплатила 46 800 грн.

Цікаво, чи зможе держава, побачивши такі прямі і очевидні збитки від чиновницької сваволі, зробити відповідні висновки і таки примусити фіскальні органи дотримуватися вимог законів, а не виконувати план надходжень за будь-яку ціну? Звичайно, сума яку отримало підприємство, не покриває усіх збитків, яких зазнала компанія…, але прецедент створено!

У реєстрі судових рішень можна знайти ще ряд рішень, за якими суд зобов᾽язав різного рівня державні органи компенсувати збитки суб᾽єктам господарювання. Це свідчить про формування в Україні нової судової практики, яка змушує державні органи нести відповідальність за неправомірні дії своїх співробітників…

Відкритим, поки що, залишилось лише питання, як повернути в бюджет кошти, які держава витратила як компенсацію підприємствам за неправомірні дії своїх найманих співробітників?!!