Проєкт Вищої школи адвокатури “Правосвідомість” – Права пацієнтів під час відвідування закладів охорони здоров’я

7 хв читати
Про права пацієнтів під час відвідування закладів охорони здоров’я розповіла адвокат, член Центру медичного права ВША НААУ Яна Бабенко в рамках проєкту Вищої школи адвокатури НААУ “Правосвідомість”.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками права пацієнтів під час відвідування закладів охорони здоров’я, а саме:
- 1. Чому важливо знати свої права як пацієнта?
- 2. Основні права пацієнтів (право на медичну допомогу, право на інформацію, право на згоду на лікування чи відмову від медичного втручання, право на таємницю про стан здоров’я, право на вибір лікаря та закладу охорони здоров’я та ін.)
- 3. Правила фото/відео фіксації у закладах охорони здоров’я.
- 4. Програма медичних гарантій: які медичні послуги є безкоштовними.
- 5. Випадки порушення прав. Що робити, якщо права порушуються? Куди звертатися зі скаргами? (адміністрація лікарні, департаменти охорони здоров’я, НСЗУ, МОЗ).
У рамках характеристики прав пацієнтів під час відвідування закладів охорони здоров’я акцентовано на наступному:
1. Чому важливо знати свої права як пацієнта?
Згідно із ч. 1 ст. 3 Закону України «Основи законодавства України у сфері охорони здоров’я» (далі– «Основи») пацієнт– це фізична особа, яка звернулася за медичною та/або реабілітаційною допомогою або медичною послугою та/або якій така допомога або послуга надається
Право на охорону здоров’я передбачає, зокрема, кваліфіковану медичну та реабілітаційну допомогу із забезпеченням належного рівня захисту персональних даних, включаючи вільний вибір лікаря та фахівця з реабілітації, вибір методів лікування та реабілітації відповідно до рекомендацій лікаря та фахівця з реабілітації, вибір закладу охорони здоров’я, а також доступ до необхідних лікарських засобів та медичних виробів у порядку, встановленому законодавством.
Знання своїх прав як пацієнта — це важливо для того, щоб:
- отримати якісну медичну допомогу;
- щоб захистити себе від порушень;
- щоб захистити свої персональні дані;
- щоб бути активним учасником процесу надання медичної допомоги.
2. Основні права пацієнтів (право на медичну допомогу, право на інформацію, право на згоду на лікування чи відмову від медичного втручання, право на таємницю про стан здоров’я, право на вибір лікаря та закладу охорони здоров’я та ін.)
- Право на медичну допомогу.
Медична допомога – діяльність професійно підготовлених медичних працівників, спрямована на профілактику, діагностику та лікування у зв’язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв’язку з вагітністю та пологами (ч. 1 ст. 3 Основ).
Медична допомога має бути:
- Своєчасна і кваліфікована;
- Якісна і безпечна;
- Доступна;
- Безоплатна.
- Право на інформацію.
Пацієнт, який досяг повноліття, має право на отримання достовірної і повної інформації про стан свого здоров’я, у тому числі на ознайомлення з відповідними медичними документами, що стосуються його здоров’я.
Батьки (усиновлювачі), опікун, піклувальник мають право на отримання інформації про стан здоров’я дитини або підопічного (ч. ч. 1-2 ст. 39 Основ).
З аналізу норм чинного законодавства можна зробити висновок, що медична інформація включає:
- факт звернення за медичною допомогою;
- діагноз;
- свідчення про стан здоров’я людини;
- історію хвороби;
- мету запропонованих досліджень і лікувальних заходів;
- прогноз можливого розвитку захворювання, в тому числі про наявність ризику для життя і здоров’я;
- відомості, одержані при медичному обстеженні, в тому числі про інтимну та сімейну сторони життя.
- Право на згоду на медичне втручання та відмову від медичного втручання.
Згода інформованого відповідно до статті 39 цих Основ пацієнта необхідна для застосування методів діагностики, профілактики та лікування. Щодо пацієнта віком до 14 років (малолітнього пацієнта), а також пацієнта, визнаного в установленому законом порядку недієздатним, медичне втручання здійснюється за згодою їх законних представників.
Згода пацієнта чи його законного представника на медичне втручання не потрібна лише у разі наявності ознак прямої загрози життю пацієнта за умови неможливості отримання з об’єктивних причин згоди на таке втручання від самого пацієнта чи його законних представників.
Пацієнт, який набув повної цивільної дієздатності і усвідомлює значення своїх дій та може керувати ними, має право відмовитися від лікування (ч. ч. 1-2, 4 ст. 43 Основ).
- Право на таємницю про стан здоров’я (лікарська таємниця).
Медичні працівники та інші особи, яким у зв’язку з виконанням професійних або службових обов’язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, огляд та їх результати, інтимну і сімейну сторони життя громадянина, не мають права розголошувати ці відомості, крім передбачених законодавчими актами випадків (ч. 1 ст. 40 Основ).
- Право на вибір лікаря.
Лікуючий лікар обирається пацієнтом або призначається йому в установленому цими Основами порядку. Обов’язками лікуючого лікаря є своєчасне і кваліфіковане обстеження та лікування пацієнта. Пацієнт вправі вимагати заміни лікаря (ч. 3 ст. 34 Основ).
Пацієнт (його законний представник) має право самостійно (без погодження з надавачем первинної медичної допомоги) обрати лікаря, який надає ПМД, за умови, якщо кількість пацієнтів, які вже обрали такого лікаря відповідно до цього Порядку, не перевищує оптимальний обсяг практики ПМД, встановлений Порядком надання первинної медичної допомоги, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19 березня 2018 року №504.
У разі якщо кількість пацієнтів, які вже обрали лікаря, який надає ПМД, перевищує оптимальний обсяг практики ПМД, встановлений Порядком надання ПМД,- обрання такого лікаря здійснюється за погодженням з надавачем первинної медичної допомоги, у якого працює цей лікар (абз. 1, 2 п. 2 Розділу ІІ Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затвердженого наказом МОЗ України від 9 березня 2018 року №503).
3. Правила фото/відео фіксації у закладах охорони здоров’я
Фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру (ч. 1 ст. 307 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України)).
Фотографія, інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи, а в разі її смерті – за згодою осіб, визначених частиною четвертою статті 303 цього Кодексу (ч. 1 ст. 308 ЦК України).
Важливо:
- проводити фото/відео фіксацію можна лише за вашою згодою;
- використовувати ваші фото можна лише за вашою згодою;
- згода має бути зафіксована письмово.
4. Програма медичних гарантій: які медичні послуги є безкоштовними
Програма медичних гарантій (ПМГ) – це перелік медичних послуг та ліків, які держава гарантує українцям безоплатно. Оплачує ці медичні послуги для громадян Національна служба здоров’я України (НСЗУ) напряму лікарням, укладаючи з ними договір.
Кожного року НСЗУ встановлює перелік пакетів медичних послуг, які надаються безоплатно.
Пакети медичних послуг це перелік медичних послуг, гарантованих державою, які може отримати кожна особа відповідно до визначених у цих пакетах підстав.
Пакети складаються з двох частин:
1) Обсягу послуг, який пацієнти можуть отримати (специфікації);
2) Вимог до закладу або лікаря-ФОП, який такі послуги надає, щодо організації надання допомоги, наявності фахівців та обладнання.
Для зручності пацієнтів НСЗУ зробило Гід по Програмі медичних гарантій для пацієнтів 2025, з яким можна ознайомитися на її сайті: додатково можна ознайомитися з Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2025 році, затвердженого постановою КМУ від 24 грудня 2024 р. №1503.
Як отримати медичну допомогу в рамках ПМГ:
- За наявності декларації із сімейним лікарем (безоплатні послуги).
Сімейний лікар, терапевт або педіатр (для дітей) може: провести огляд призначити лікування та виписати електронний рецепт на ліки; направити на аналізи, обстеження чи до профільного спеціаліста; оформити направлення на госпіталізацію чи реабілітацію.
До більшості профільних спеціалістів в рамках ПМГ необхідне направлення сімейного лікаря. Направлення не потрібне для спеціалістів: гінеколог, акушер-гінеколог; психіатр, психіатр дитячий та підлітковий; нарколог; фтизіатр (для лікування туберкульозу); стоматолог (у т.ч. дитячий), стоматолог-терапевт, стоматолог-хірург, лікар зубний, лікар-хірург щелепно-лицевий; педіатр (для дітей до 18 років).
- За відсутності декларації із сімейним лікарем.
Пацієнт самостійно обирає заклад охорони здоров’я та лікаря, до якого хоче звернутися та оплачує послуги самостійно згідно з офіційними цінами у цьому закладі.
3) Екстрена медична допомога: надається всім пацієнтам без декларації та направлення, безоплатно.
5. Випадки порушення прав. Що робити, якщо права порушуються? Куди звертатися зі скаргами? (адміністрація лікарні, департаменти охорони здоров’я, НСЗУ, МОЗ)
Якщо ваші права, як пацієнта порушені:
1. Звернутися до адміністрації закладу охорони здоров’я (головного лікаря, медичного директора).
2. Звернутися зі скаргою до НСЗУ (якщо заклад працює за Програмою медичних гарантій). Додатково НСЗУ має гарячу лінію для звернень: 16-77.
3. Скарга до МОЗ України.
4. Якщо порушення прав мало наслідком неналежне надання медичної допомоги чи відбулося порушення інших особистих прав (розкриття персональних даних, проведення фотозйомки чи використання фотографій без згоди пацієнта тощо) ефективним способом захисту прав буде звернення до суду із позовом про відшкодування майнової та/або шкоди.
Без автора