Стартап в Україні: від ідеї до пошуку інвестора
6 хв читати
Стартап, стартап-компанія — нещодавно створена компанія (можливо, ще не зареєстрована офіційно, але планує стати офіційною), що будує свій бізнес на основі інновацій (ідея, новітній продукт в галузі техніки, технології, організації праці, управління, а також у інших сферах наукової та соціальної діяльності, засноване на використанні досягнень науки і передового досвіду, є кінцевим результатом інноваційної діяльності) або інноваційних технологій (радикально нові чи вдосконалені технології, які істотно поліпшують умови виробництва або самі виступають товаром), не вийшла на ринок або почала на нього виходити і володіє обмеженими ресурсами.
Саме за допомогою розвитку спартап-компаній в Україні вирішується питання малого та середнього бізнесу, які в подальшому стануть великими компаніями та матимуть наукоємну продукцію і розвинений підприємницький сектор.
В даній статті ми оглянемо деякі значні фактори розвитку стартапів в Україні.
Для початку визначимо стадії розвитку стартапів:
– ідея (визначення цілі та мети стартапу: ціль – створення нового продукту чи послуги, мета – реалізація якогось нетипового проекту, що відрізняється новизною);
– стартовий етап (стартап) – формування працюючої бізнес-моделі стартапу;
– зростання – розширення асортименту, вихід на ринок;
– розширення – вихід стартапу на нові ринки, розширення цільової аудиторії;
– вихід – зі стартапу виходять венчурні інвестори (ті, які інвестують стартап на початковому етапі, коли він є ризикованим), на зміну їм приходять стратегічні інвестори (людина чи комерційна установа, яка вкладає гроші та/або інші активи з метою їхнього збереження тапримноження).
Наступним важливим аспектом є фінансування стартапів.
Джерела надходження коштів в стартап:
– особисті заощадження стартаперів – використовуються на етапах зародження і становлення, коли ідея продукту, послуги, технології, а також бізнес-план самого стартапу знаходяться на стадії розробки, і пропонувати стороннім інвесторам поки просто нічого;
– кошти родичів і друзів – використовуються на перших етапах становлення проекту, коли витрати вже є, а прибутку ще немає. У цей момент друзі та родичі можуть виступати не тільки в якості фінансових помічників, але і якперші користувачі продуктом або послугою;
– краудфандінг – добровільний збір коштів та інших ресурсів на проведення заходів або створення об’єктів і цінностей соціальної, суспільної, політичної, культурної, наукової спрямованості. Краудфандінг проводиться найчастіше через інтернет, і для нього характерні чітка постановка мети, оголошення необхідної суми, складання кошторису, або калькуляція витрат, і обов’язково відкрите інформування учасників збору; участь у зборі винагороджується трьома способами:
* подарунки або призи;
* отримання невеликої частки в бізнес-проекті, на який збираються гроші;
* одержання частки від майбутніх прибутків чи повернення інвестицій;
– кредит – один з найбільш небажаних видів фінансування нового проекту, оскільки стартап – підприємство з високими ризиками, які найчастіше складно прорахувати, також важко визначити рівень прибутковості проекту, тому брати кредит на розвиток такого бізнесу логічніше на більш пізніх стадіях, коли ці ризики вже знизилися, а прибутковість підвищилася;
– бізнес-ангел (застаріле «меценат») – так називають незалежних вкладників, які інвестують власні кошти на найбільш ранніх етапах розвитку стартапу і на цій підставі іноді беруть участь в управлінні проектом. Але треба віддавати собі звіт в тому, що залучення бізнес-ангела на перших, найбільш високоризикованих стадіях розвитку проекту, потребує передачі великої частки бізнесу в його володіння, звісно, якщо кінцевою метою стартаперів є якраз продаж готового бізнесу, то проблеми не виникне. А от у випадку, якщо стартапер планує займатися своїм підприємством і надалі, то відносини з бізнес-ангелом і частка його участі в підприємстві повинні бути юридично оформлені ще в самому початку співпраці;
– держава. Як правило, замислюючись про пошук джерела фінансування свого проекту, підприємець в останню чергу згадує про державу і про ту підтримку, яку вона може надати в розвитку його бізнесу. Але держава також може дещо запропонувати в якості допомоги молодому бізнес-проекту:
* по-перше, кожен громадянин україни має право на безоплатну субсидію для створення та розвитку власної справи. Безсумнівно, що для отримання субсидії потрібно надати велику кількість документів, а після отримання грошей – звітів по їх використанню. Але якщо ви підходите до справи серйозно і вірите в результат, то всі ці питання цілком вирішувані;
* по-друге, кожний регіон країни розробляє свої програми (гранти) допомоги малому і середньому бізнесу, в тому числі і конкретно стартапам, особливо якщо направлення проекту відповідає потребам місцевих жителів;
– венчурний фонд – такі фонди спеціалізуються на інвестиціях в високоризиковані проекти, якими і є стартапи. Венчурні фонди інвестують гроші своїх вкладників і партнерів, але, враховуючи ризики цих інвестицій, натомість висувають часто дуже невигідні для стартаперів умови. Залучення венчурного фонду може допомогти розвитку стартапу на стадіях зростання і розширення, коли вкладень потрібно багато, але вже є прибуток і ризики для інвесторів помітно знизилися, – в такому випадку можна домовитися про умови, які задовольнять і керівників фонду, засновників і стартап-проекту.
З якими проблемами може зіткнутися стартапер? Серед головних труднощів виділяють такі:
– відсутність ринкового попиту;
– неправильно підібрана команда;
– неконкурентноспроможність;
– невідповідна ціна продукту;
– невідповідна якість продукту;
– ігнорування клієнтів;
– поганий маркетинг;
– несвоєчасне виведення продукту;
– погане розташування;
– відсутність наполегливості;
– швидке вигорання;
– юридичні проблеми;
– відсутність інтересу у інвесторів;
– нездатність провести своєчасну реорганізацію;
– невідповідність бізнес-моделі стартапу;
– неадекватна оцінка бізнес-ідей;
– відсутність належного фінансування.
ЯК СТВОРИТИ СТАРТАП
Плануйте та прогнозуйте
Хороша ідея – те, з чого починається будь-який успішний стартап. Є люди, які подібні ідеї генерують із завидною постійністю.
Новаторська ідея повинна лежати на поверхні. Тобто це має бути щось буденне, але недосконале. Настільки недосконале або незручне, що захочеться виправити і тим самим допомогти всім людям, яким ця недосконалість заважає.
Не бійтеся фантазувати! Всі новітні досягнення колись були вигадкою, фантастикою і здавалися нездійсненною мрією, але були реалізовані, бо хтось не побоявся перетворити мрію в реальність.
Записуйте будь-які ідеї і цікаві думки, неважливо, придумали ви їх самі або чули від когось, а потім спробуйте «приміряти» їх у реальному житті. Можливо, саме так знайдеться та унікальна ніша, де ви зможете прикласти свої таланти.
Якщо відчуєте, що знайшли щось цікаве, проведіть розслідування на предмет потрібності вашої ідеї. Форуми в інтернеті, спеціалізовані сайти з проблеми, розмова з потенційними споживачами допоможуть з’ясувати актуальність ідеї, сферу її застосування і напрям розвитку.
Будьте впевнені в собі і своїх силах, оптимістичні і налаштовані на успіх. Труднощів на цьому шляху буде багато, але результат вартий того, щоб їх подолати.
Станьте професіоналом своєї справи
Це означає, що потрібно отримати досвід в обраній вами сфері, навіть якщо ви працюватимете просто найманим працівником.
Вирішуйте проблеми по-новому
Часто новий погляд на стару проблему чи якусь недосконалість допомагає знайти несподіване рішення, яке перетвориться на успішний стартап (наприклад, Google на момент створення був далеко не першим пошуковиком в інтернеті, але позбувшись реклами на сайті і додавши кілька корисних функцій, творці отримали продукт, який зараз є номером один у світі серед пошукових систем).
Покращуйте сервіс і якість товару/послуг
Намагаючись поліпшити сервіси або продукти, які вже існують, ви не тільки знайдете ідею для власного бізнесу, але й допоможете оточуючим людям, користувачам цього сервісу або продукту. Власне, саме це і є по-справжньому важливим!
Освоюйте нові ринки і впроваджуйте в свій проект
Великі корпорації, розвиваючись, попутно створюють нові ринки, на освоєння яких спрямовують свою увагу просунуті бізнесмени. Яскравий приклад такого бізнесу – корпорація Microsoft, яка почалася зі створення і продажу програмного забезпечення для домашнього комп’ютера, створеного компанією MITS.
ПОШУК ІНВЕСТОРА
Як вже розповідалося в цій статті, пошук інвестора необхідно починати в самому початку становлення стартап-проекту, оскільки справа ця непроста і може затягнутися.
З чого ж починати пошук? Ось кілька ключових моментів, на які потрібно звертати увагу.
Вибір інвестора
В першу чергу сам стартапер повинен розуміти, який інвестор йому необхідний – той, який вкладе гроші з метою отримання прибутку, або той, який зможе допомогти не тільки матеріально, але й візьме участь в управлінні проектом.
Щоб розібратися з цим питанням, власнику стартап-проекту необхідно уявляти кінцевий результат: або це продаж готового бізнесу, або продовження роботи у створеному підприємстві. Від цього результату залежить вибір типу інвестора та умови співпраці з ним.
Оригінальність ідеї
Пропонуючи інвестору вкласти гроші в проект, стартапер повинен презентувати його з найкращої сторони. Тобто, потенційний інвестор має побачити оригінальність ідеї і грамотно складений бізнес-план по просуванню продукту, послуги, технології на ринок.
Причому друге навіть важливіше, тому що якою би оригінальною не була ідея, без докладного плану дій гроші на її розвиток не отримати. Адже будь-який інвестор націлений на отримання прибутку, швидкого або довгострокового.
Презентація
Ну а допомогти правильно і красиво представити майбутньому вкладникові свою ідею допоможе презентація. Мета – «заразити» інвестора своєю вірою в необхідність і перспективність затіяної справи!