Свідоме запобігання корупції: помилки, конфлікт інтересів, практика
/ 8 Квітня 2025 16:36

7 хв читати
Про свідоме запобігання корупції розповіла Уповноважена з питань запобігання корупції, тренер-експерт з антикорупційної тематики, викладач з підвищення кваліфікації керівників правоохоронних органів Людмила Кузнєцова під час заходу з підвищення професійного рівня адвокатів, що відбувся у Вищій школі адвокатури НААУ.
Лектор докладно проаналізувала разом з учасниками свідоме запобігання корупції, а саме:
- 1. ТОП-20 помилок у деклараціях суб’єктів декларування. Практичні кейси.
- 2. Онлайн практикум. Заповнюємо мою декларацію по крокам в режимі відео демонстрації.
- 3. «Що відбувається з поданою декларацією?» Види контролю декларацій. Повна перевірка – це халепа?
- 4. Конфлікт інтересів – міф чи реальна відповідальність? Практика недопущення конфлікту інтересів або його врегулювання.
У рамках характеристики свідомого запобігання корупції акцентовано на наступному:
1. ТОП-20 помилок у деклараціях суб’єктів декларування:
- Тип та категорія посади не для всіх.
- «Зайві» члени сім’ї у декларації.
- Об’єкти нерухомості у користуванні декларуються.
- «Член сім’ї не надав інформацію» – ризик?
- Декларування вартості майна «з голови».
- «Безоплатне користування» – ризик!
- Земельна ділянка під будинком декларується.
- Відомості про доходи не з податкової служби.
- Купівля продаж автомобіля по «довіреності».
- Фінансові зобов’язання не всі декларуються.
- Повідомлення про суттєві зміни не для всіх.
- Грошові активи менші 50 ПМ не декларуються.
- Неоцінена спадщина декларується.
- Майно у власності станом на 31 грудня декларується.
- Купівля авто за кордоном – є правила.
- Монетизовані соціальні виплати декларуються.
- Аліменти – це дохід дитини.
- Правочин без видатку декларується.
- Знайшов помилку у декларації – пиши в НАЗК.
- Заборонені подарунки декларуються?
2. Онлайн практикум. Заповнюємо мою декларацію по крокам в режимі відео демонстрації
Лайфхак – перед заповненням декларації необхідно замовити «Довідку для декларування» на Порталі декларацій. Довідка має рекомендаційний характер.
Для нових суб’єктів декларування наявна функція автозаповнення декларації у три кроки:
- Ви визначаєте період декларування, формуєте запит на збір інформації про себе та членів сім’ї (за наявності) з реєстрів.
- Ви обираєте об’єкти та перевіряєте дані про них на достовірність.
- Ви погоджуєтеся на перенесення даних до чернетки декларації.
Декларація особи, уповноваженої на виконання функцій держави або самоврядування:
1. Види декларацій та звітній період.
2.1. Інформація про суб’єкта декларування.
2.2. Інформація про членів сім’ї суб’єкта декларування.
3. Об’єкти нерухомості.
4. Об’єкти незавершеного будівництва.
5. Цінне рухоме майно (крім транспортних засобів).
6. Транспортні засоби.
7. Цінні папери.
8. Корпоративні права.
9. Юридичні особи, трасти або інші подібні правові утворення, кінцевим бенефіціарним власником (контролером) яких є суб’єкт декларування або члени його сім’ї.
10. Нематеріальні активи.
11. Доходи, у тому числі подарунки.
12. Грошові активи.
12.1. Банківські та інші фінансові установи, у тому числі за кордоном, у яких у суб’єкта декларування або членів його сім’ї відкриті рахунки або зберігаються кошти, інше майно.
13. Фінансові зобов’язання.
14. Видатки та правочини суб’єкта декларування.
15. Робота за сумісництвом суб’єкта декларування.
16. Входження суб’єкта декларування до керівних, ревізійних чи наглядових органів об’єднань, організацій, членство в таких об’єднаннях (організаціях).
3. «Що відбувається з поданою декларацією?» Види контролю декларацій. Повна перевірка – це халепа?
Види контролю декларації:
- Своєчасність подання;
- Правильність та повнота заповнення;
- Логічний та арифметичний контроль.
Відповідальність:
- За несвоєчасне подання декларації настає адміністративна відповідальність.
- За неподання декларації – кримінальна відповідальність.
- Внесення недостовірних відомостей від 100 до 500 прожиткових мінімумів передбачає настання адміністративної відповідальності.
- Недостовірні відомості понад 500 прожиткових мінімумів – кримінальна відповідальність.
Підстави для повної перевірки декларації:
- Посада, пов’язана з високим корупційним ризиком;
- Особа займає відповідальне становище;
- Невідповідності під час логічного та арифметичного контролю;
- Позначка «Член сім’ї не надав інформацію» в декларації;
- Інформація від будь-яких джерел про недостовірні відомості в декларації;
- Моніторинг способу життя встановив невідповідність рівня життя задекларованим майну і доходам.
4. Конфлікт інтересів – міф чи реальна відповідальність? Практика недопущення конфлікту інтересів або його врегулювання
Національне агентство з питань запобігання корупції оновило методичні рекомендації щодо врегулювання конфлікту інтересів, зосередивши увагу на двох ключових аспектах: працевлаштуванні близьких осіб у державних установах та питаннях оплати праці.
Варіанти недопущення та врегулювання конфлікту інтересів зокрема передбачені у V розділі Закону України «Про запобігання корупції»:
Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування та особи, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування зобов’язані:
- 1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;
- 2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі – Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;
- 3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;
- 4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.
Якщо особа отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких вона зверталася за роз’ясненням пізніше було виявлено конфлікт інтересів.
Обмеження спільної роботи близьких осіб регулюється ст. 27 Закону України «Про запобігання корупції»:
Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.
Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:
- 1) народних засідателів і присяжних;
- 2) близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи, крім випадків прийняття близької особи на роботу помічником-консультантом народного депутата України, помічником-консультантом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, помічником-консультантом депутата місцевої ради;
- 3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.
У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.
Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.
У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
Без автора