В Україні хочуть створити судово-реабілітаційну програму для ветеранів: що це та кому потрібно?

post-img

5 хв читати

У столиці пройшла конференція “Можливість впровадження судово-реабілітаційної процедури для ветеранів в Україні”, організована ГО “Юридична сотня” за підтримки Програми USAID «Справедливість для всіх».

Як зазначають експерти, аналіз судової практики і законодавства України підтвердив доцільність реалізації такого механізму. Це буде реабілітаційна процедура, яка допоможе в секторі кримінальної юстиції українським ветеранам. Подібні системи активно діють в країнах ЄС.

Простими словами, коли ветеран, який страждає від посттравматичного стресового розладу, наслідків черепно-мозкових травм, нарко та алко залежності тощо, вчиняє протиправне діяння, – отримує коректну реакцію держави — лікування та реабілітацію.

Тут варто відмітити, що не всі кримінальні злочини будуть розглядатися в таких програмах. Так, не розглядаються насильницькі злочини, розповсюдження та продаж наркотичних і психотропних речовин, жорстоке поводження з дітьми, злочини сексуального арактеру. Розглядатимуться правопорушення, за які можна реабілітувати людину й дати можливість продовжувати нормальне та якісне життя.

За основу автори ініціативи пропонують взяти досвід США у цій сфері. Там СРП виникли у 2008 році в Баффало (штат Нью-Йорк), коли суддя Роберт Рассел помітив, що ветерани мали унікальні потреби, які не були задоволені традиційною системою правосуддя. З тих пір вони об’єднують ресурси медичних, психологічних, соціальних служб і служб підтримки ветеранів для забезпечення комплексного підходу до розв’язання їхніх проблем.

На конференції також були представлені модель судово-реабілітаційної процедури та дорожня карта впровадження СРП.

Модель СРП:

Ідентифікація ветерана

Запровадження процедур для ідентифікації ветерана на етапі арешту або затримання. Включає співпрацю з Мінветеранів та іншими відповідними органами.

Скринінг та згода на участь

Визначення критеріїв для участі СРП:

  • наявність статусу ветерана;
  • наявність доведених психічних проблем та/або залежностей;
  • вчинення злочину певної категорії;
  • визнання вини;
  • добровільна згоден на участь у СРП.

Ухвалення рішення про застосування СРП та укладення угоди

Комісія виносить рішення про можливість застосування СРП у кожному конкретному випадку окремо. Під час процедури допуску ветеранів інформують про переваги програми та можливі ризики.

Розробка індивідуального плану

На основі оцінки потреб і ризиків ветерана розробляється індивідуальний план лікування, реабілітації та ресоціалізації. План може включати медичну та психологічну допомогу, консультації, навчання або перекваліфікації.

Судовий нагляд та підтримка

  • регулярні явки до суду. Ветерани повинні регулярно з’являтися до суду для перевірки виконання умов програми;
  • менторська підтримка. Наставники-ветерани надають підтримку та керівництво учасникам програми.

Завершення програми та реінтеграція

  • завершення програми. Успішне завершення програми може включати звільнення від кримінальної відповідальності/покарання. Небажання або невиконання умов індивідуальної програми реабілітації СРП призводить до розгляду справи в загальному порядку;
  • подальший нагляд. Після завершення програми може продовжуватися підтримка для успішної реінтеграції ветеранів у суспільство.

Оцінка та моніторинг

Персонал СРП впроваджує системи моніторингу та оцінки для вимірювання прогресу програм та оцінки ефективності.

Основні учасники СРП:

  • суддя. Відповідає за керівництво судовим процесом та ухвалення рішень щодо стимулів та санкцій. Підвищення кваліфікації суддів із питань роботи з ветеранами;
  • прокурор. Підтримує реабілітаційний підхід, співпрацює з адвокатами та судом для визначення придатності ветеранів до участі в програмі;
  • адвокат. Захищає права ветеранів, забезпечує їх представництво в суді та сприяє їх реабілітації;
  • психолог/психіатр. Присутність на допиті/судово-психіатрична експертиза;
  • офіцер пробації. Наглядає за виконанням умов пробації та забезпечує дотримання плану лікування;
  • спеціаліст зі взаємодії з ветеранами. Зв’язування ветеранів із необхідними медичними та соціальними послугами. Може бути представником Мінветеранів, інших організацій;
  • наставники-ветерани. Надають підтримку та керівництво учасникам програми на основі принципу «рівний-рівному». Потрібно залучати досвідчених ветеранів із відповідними навчанням.

Щодо дорожньої карти впровадження судово-реабілітаційної процедури для ветеранів в Україні, “Юридична сотня”пропонує почати із ініціювання та формування робочих груп зі стейкхолдерами та робота в групах:

  • аналіз та обговорення необхідних ресурсів, зміни в політиках, структурі для участі в СРП;
  • обговорення законопроєкту, отримання відгуків від стейкхолдерів та розробка практичних і функціональних механізмів впровадження СРП в Україні по основних напрямах.

Далі йде напрацювання дієвого механізму для реалізації основних елементів СРП:

  • досудове провадження та робота суду із залученням стейкхолдерів;
  • розробка дієвих механізмів реабілітації в межах СРП;
  • менторство та соціальна підтримка.
  • збір даних про функціонування СРП (яка кількість розглянутих справ, типи злочинів, демографічні дані учасників тощо);
  • аналіз даних (якісні звіти, кількісний аналіз справ та учасників, порівняння з іншими судами);
  • збір відгуків основних стейкхолдерів програми.

Надалі на етапі впровадження програми пропонується:

  • підготувати рекомендації для розширення СРП у системі правосуддя України (визначення найкращих практик, підготовка нормативно-правової бази, розробка рекомендацій);
  • власне масштабування (розробка плану, навчання персоналу, створення мережі судів);
  • оцінка та моніторинг результатів на національному рівні (збір та аналіз даних, оцінка ефективності; адаптація та вдосконалення програми).

Без автора