В Україні запроваджено мораторій на перевірки бізнесу

post-img

3 хв читати

За результатами засідання РНБО Президент України Володимир Зеленський заявив про запровадження мораторію на перевірки бізнесів «і взагалі будь-яке втручання правоохоронних органів, контролюючих, різних державних структур у діяльність бізнесу».

«Звісно, крім дуже ризикових «тіньових» галузей, таких, як сфера підакцизних товарів – алкогольних, тютюнових. Щоб там не було нових «сірих» схем», – уточнив Президент.

Відповідне рішення РНБО вже введено в дію Указом Президента України від 21 липня 2025 року № 538/2025.

В свою чергу, секретар РНБО Рустем Умєров розповів, що мораторій стосується необґрунтованих перевірок з боку державних органів, зокрема правоохоронців. Координуватимуть цю трансформацію системно: буде обмежено кількість перевірок, особливо щодо малого та середнього бізнесу; змінюється сам підхід до ризик-орієнтованого нагляду – контроль там, де справді є загрози, а не навмання; запускається аудит проваджень, які блокують роботу підприємств без жодної вагомої причини; впроваджується відповідальність за тиск на бізнес та оцифровка процесів, щоб усе було прозоро.

Також Уряд готує зміни до Кримінального процесуального кодексу та інших законів – очікується, що вони будуть ухвалені максимально оперативно.

Відповідно до рішення РНБО, Кабмін повинен:

1) вжити разом з Національною поліцією України, Службою безпеки України, Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Фондом державного майна України, за участю Офісу Генерального прокурора, Бюро економічної безпеки України, Державного бюро розслідувань у тримісячний строк додаткових взаємоузгоджених заходів щодо встановлення та ідентифікації активів фізичних і юридичних осіб, до яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) у вигляді блокування активів, активізувати роботу щодо стягнення в дохід держави активів, що належать таким особам, а також забезпечити розроблення та впровадження додаткових механізмів, спрямованих на виконання відповідних завдань;

2) вжити спільно з уповноваженими державними органами у місячний строк заходів із забезпечення захисту прав і законних інтересів іноземних інвесторів, зокрема з часткою іноземного капіталу;

3) невідкладно вжити організаційних і практичних заходів щодо підвищення ефективності реалізації Державною податковою службою України, Державною митною службою України механізмів податкового і митного контролю, передбачивши, зокрема:

  • встановлення обмеження на проведення перевірок стосовно суб’єктів господарювання, які мають статус авторизованих економічних операторів та суб’єктів господарювання з незначним ступенем ризику, за виключенням тих, які здійснюють діяльність, пов’язану з обігом підакцизних товарів;
  • удосконалення методики застосування ризик-орієнтованого підходу під час визначення доцільності перевірок суб’єктів господарської діяльності з метою спрямування заходів контролю на ділянки з високим рівнем ризику порушень податкового митного законодавства або контрабанди;

4) забезпечити проведення Державною регуляторною службою України таких заходів:

а) здійснення разом з органами державного нагляду (контролю) в межах компетенції у місячний строк аналізу достатності нормативно-правового врегулювання застосування заходів державного нагляду (контролю) для мінімізації їхнього можливого негативного впливу на діяльність суб’єктів господарювання, за його результатами у місячний строк подати до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо підвищення дієвості таких заходів з урахуванням необхідності мінімізації витрат та адміністративного навантаження на суб’єктів господарювання й оптимізації процедур контролю із застосуванням ризик-орієнтованого підходу, а також усунення дублювання функцій органів державного нагляду (контролю);

б) розроблення та реалізацію на плановій основі комплексу заходів, спрямованих на впровадження системи управління ризиками у сфері державного нагляду (контролю) та запровадження механізму оцінки ефективності діяльності органів державного нагляду (контролю), передбачивши, зокрема, ризик-орієнтований підхід і цифровізацію;

в) подання протягом місяця до Кабінету Міністрів України пропозиції щодо спрощення умов ведення бізнесу шляхом дерегуляції господарської діяльності та удосконалення ліцензійної та дозвільної системи;

г) впровадження у шестимісячний строк в експлуатацію відповідного модуля в Інтегрованій автоматизованій системі державного нагляду (контролю);

5) забезпечення на постійній основі проведення аналізу ефективності реалізації заходів, передбачених цим рішенням, та за його результатами вжиття додаткових заходів щодо вдосконалення відповідної нормативно-правової та організаційної бази.

author-img

Femida.ua

редакція Femida.ua