Висновок комітету НААУ щодо зміни підходів притягнення бізнесу до кримінальної відповідальності в умовах воєнного стану

post-img

3 хв читати

Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.

З цих міркувань, аби кардинально змінити підхід до притягнення до відповідальності юридичної особи за вчинення від її імені або в її інтересах кримінального правопорушення, група народних депутатів зареєструвала у парламенті проект Закону №11443 від 25.07.2024 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо приведення у відповідність з міжнародними стандартами відповідальності юридичних осіб за вчинення корупційних кримінальних правопорушень».

Про це повідомляє Національна асоціація адвокатів України.

Документом пропонується передбачити підстави для застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи незалежно від притягнення до відповідальності фізичної особи, розширений перелік заходів кримінально-правового характеру та збільшення розміру штрафу, який може застосовуватись до юридичної особи, можливість застосування спеціальної конфіскації на підставі ухвали суду про застосування заходів кримінально- правового характеру.

Також передбачається, що до юридичної особи застосовуватимуться додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру. Йдеться про досить широкий перелік заборон діяльності на певний період, а саме:

  • 1) брати участь у публічних закупівлях;
  • 2) користуватись ліцензією;
  • 3) брати участь у приватизації державного та комунального майна;
  • 4) брати участь в оренді державного та комунального майна (у тому числі продовженні договору оренди);
  • 5) отримувати, продовжувати строк дії спеціального дозволу на користування надрами (у тому числі зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами);
  • 6) брати участь в органах соціального тристороннього діалогу;
  • 7) купувати облігації внутрішніх державних позик України;
  • 8) створювати та брати участь у роботі саморегульованих організацій;
  • 9) надавати та отримувати рекламу;
  • 10) здійснювати спонсорство;
  • 11) брати участь у державно-приватному партнерстві;
  • 12) брати участь у спільних підприємствах.

Крім цього, нефінансові заходи кримінально-правового характеру включатимуть тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг:

  • 1) одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
  • 2) залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
  • 3) отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
  • 4) набувати статусу резидента Дія Сіті;
  • 5) отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань антикорупційної політики та комплаєнсу, проаналізувавши проект, дійшов висновку, що така законодавча ініціатива  може бути широко застосована до необмеженого кола випадків і суб’єктів господарювання, у тому числі добропорядних. У підсумку це в рази збільшить тиск на бізнес.

У сучасних реаліях, коли бізнесу і так непросто, реалізація положень закону у редакції його проекту невідворотно призведе до замороження ділової активності з усіма негативними наслідками, що із цього випливають. І ці потенційно негативні ризики в рази перевищують плюси від впровадження пропонованих норм.

Тому, роблять висновок у НААУ, прийняття законопроекту доцільно відкласти на інший час.

Без автора