За допомогою адвоката краще звертатися вже на стадії подання заяви про вчинення кримінального правопорушення
3 хв читати
– Що потрібно враховувати, звертаючись до поліцейського відділку із заявою про злочин?
– Звертаючись до поліцейського відділку із заявою про злочин, необхідно врахувати те, що анонімні заяви та повідомлення не реєструються, тому під час подання заяви необхідно вказувати себе (ім’я та по-батькові, адресу, засоби зв’язку).
В заяві необхідно детально описати протиправні дії та, за можливості, вказати, який саме злочин вчинено з посиланням на відповідну статтю Кримінального кодексу України. Це знижує ризик невнесення невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення. А у разі невнесення – надає можливість довести у суді те, що в поданої заяві містилося повідомлення саме про злочин, а не, наприклад, зауваження, скарга або пропозиція щодо поліпшення роботи Національної поліції, або інша інформація, яка не стосується вчинення будь-якою особою кримінального правопорушення.
Також необхідно зазначити, що після подання заяви до поліцейського відділку необхідно обов’язково дочекатися її реєстрації в інформаційно-телекомунікаційній системі «Інформаційний портал Національної поліції України» (ІТС ІПНП) або журналі єдиного обліку заяв і повідомлень (журнал ЄО) та отримати талон-повідомлення ЄО про прийняття і реєстрацію заяви. Але, оскільки працівники поліції найчастіше намагаються під будь-яким привидом на видавати талон-повідомлення заявнику, варто приготуватися до довгого очікування в поліцейському відділку.
Найбільший період очікування в нашої практиці склав більш ніж 3 години. Талон-повідомлення було видано тільки тоді, коли чергові впевнилися: поки цей документ не буде видано, адвокати ЮФ «Семенова і Партнери» з відділу не підуть.
– Часто при зверненні у поліцію замість відривного талону заявник отримує телефонний номер та номер заяви, за допомогою яких йому пропонують звернутися в УП для з’ясування подальшої долі заяви. Телефони ці більшість часу не працюють, чергові не представляються, а коли громадяни якимось дивом все ж таки домоглися свого, їм пропонують спробувати ще, оскільки «база» не працює.
– Саме тому треба дочекатися, поки заяву буде зареєстровано та отримати талон ЄО, оскільки отримати номер реєстрації заяви за телефоном майже неможливо. Якщо громадянин все ж таки зможе додзвониться, він почує, що така інформація не надається за телефоном та для її отримання необхідно особисто звернутися до відділу поліції, в який цю заяву було подано. Звичайно, що зробити це швидко може бути незручним або неможливим, особливо, якщо заяву було подано в іншому місті.
– Чи можна притягнути працівників поліції до відповідальності у такому випадку? Як захистити свої права та законні інтереси?
– Так, відповідно до ст. 19 Закону України «Про Національну поліцію» у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову, матеріальну та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону. Підстави та порядок притягнення поліцейських до дисциплінарної відповідальності, а також застосування до поліцейських заохочень, визначаються Дисциплінарним статутом Національної поліції України, що затверджується законом.
Держава відповідно до закону відшкодовує шкоду, завдану фізичній або юридичній особі рішеннями, дією чи бездіяльністю органу або підрозділу поліції, поліцейським під час здійснення ними своїх повноважень.
У випадку відмови видати талон-повідомлення буде мати місце порушення «Порядку ведення єдиного обліку в органах (підрозділах) поліції заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення та інші події», що є підставою проведення службового розслідування та застосування до відповідних працівників дисциплінарних стягнень. Також можна звернутися до ДБР або до адміністративного суду з вимогою визнати противоправною бездіяльності/дії працівників поліції та відшкодовувати шкоду, завдану такою бездіяльністю/діями.
Однак, оскаржуючи дій або бездіяльність працівників поліції, не можна забувати, що для того, щоб поліція почала здійснювати дії із розслідування обставин, які викладено в заяві про вчинення кримінального правопорушення, необхідно спочатку все ж таки отримати підтвердження факту реєстрації заяви.
– Частіше за все громадяни отримують відповідь на свою заяву як на громадське звернення, причому, згідно з положеннями статті 20 Закону України «Про звернення громадян», цей процес може тривати до 15 днів. Отримавши відповідь, в якій зазвичай ідеться про те, що ознак кримінального правопорушення у викладених в заяві обставинах не знайдено, громадяни змушені звертатися за до суду для відкриття кримінального провадження. Що Ви як практик можете порадити громадянам у такій ситуації?
– Відповідно до статті 214 Кримінального процесуального Кодексу України, протягом 24 годин після подання заяви уповноважена особа повинна внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудового розслідування (ЄРДР) та надати заявнику витяг з ЄРДР. У подальшому цей витяг стане першочерговим базисом для захисту інтересів потерпілої особи.
Якщо протягом 24 годин з моменту подання заяви відомості не внесені до ЄРДР, необхідно, відповідно до статті 303 Кримінального кодексу України, звернутися до суду із заявою на бездіяльність слідчого, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань. При цьому саме талон-повідомлення ЄО та копія заяви буде доказом звернення до правоохоронних органів.
Однією з причин розгляду заяви в порядку Закону України «Про звернення громадян» протягом 15 днів є те, що за час так званої перевірки спливає строк подання скарги до суду, оскільки згідно з вимогами статті 304 Кримінального процесуального кодексу України скаргу на бездіяльність необхідно подати протягом 10 днів з моменту спливання строку на внесення відомостей до ЄРДР. Тому не варто зволікати зі зверненням до суду.
Як свідчить практика, якщо відомості, що викладено в заяві, не внесені до ЄРДР протягом 24 годин, вони не будуть внесені представниками поліції без відповідного рішення суду. Скаргу повинен розглянути суд за містом розташування відділу поліції, безкоштовно за 72 години, і винести відповідну ухвалу. Не завжди суди дотримуються встановлених строків розгляду скарги, особливо це стосується столичних суддів, але здебільшого суди ухвалюють рішення на користь скаржника. Якщо суд відмовив в задоволенні скарги, необхідно протягом 5 днів звернутися до апеляційного суду. Як правило, апеляційні суди відміняють таки рішення та повертають справу до розгляду у суд першої інстанції.
-Дуже часто на етапі подання заяви про здійснення кримінального правопорушення вона направляється до дільничного на «додаткову перевірку». Що це за перевірка? Які її підстави та порядок проведення? Чому її проводить дільничний, який не уповноважений порушувати кримінальне провадження за посадовою інструкцією?
– Якщо особа подала заяву про вчинення кримінального правопорушення, слідчий або дізнавач повинен внести відомості в ЄРДР, незалежно від власної думки про наявність ознак складу злочину, оскільки передбачений ст. 214 Кримінального процесуального кодексу України обов’язок щодо внесення в ЄРДР не вимагає попереднього оцінювання поданої заяви. Це завдання досудового провадження. Таким чином, вказана норма не передбачає проведення будь-якої перевірки, тім більш дільничним, який, відповідно до Інструкції з організації діяльності дільничних офіцерів поліції, не має на це повноважень.
Проведення такої перевірки має, на мій погляд, за мету запевнити потерпілого в тому, що всі необхідні дій щодо розслідування виконуються, та відволікти його від звернення до суду зі скаргою щодо не внесення до ЄРДР.
– У зв’язку з карантинною ситуацією офіси стоять порожні, почастішали випадки крадіжки техніки, при цьому поліція вимагає у власників технічну документацію на етапі подання заяви про кримінальне правопорушення, де були б вказані серійні номери техніки, яка стала об’єктом правопорушення. Чи є законною така вимога для прийняття заяви про вчинення правопорушення за статтею 185?
– Ні, така вимога не є законною. Відсутність технічної документації не є підставою для відмови в прийнятті заяви та не повинна бути перепоною для здійснення досудового провадження.
– У Вас є якісь припущення щодо того, чому співробітники поліції ухиляються від виконання покладених на них функцій? Чи пов’язано це з карантинною ситуацією? Можливо, з погіршенням криміногенної ситуації унаслідок військових дій?
– Вважаю, що співробітники поліції ухиляються від виконання покладених на них функції не через карантин або погіршення криміногенної ситуації унаслідок вискових дій. Як казав нам один з працівників поліції, «наша справа – нічого не робити, ваша – змусити нас щось робити». Тому, на мій погляд, ухилення від виконання своїх функції на будь-якій стадії досудового розслідування, починаючи з прийому заяви та стадії внесення в ЄРДР, пов’язане, в першу чергу, з небажанням робити будь-які реальні дії стосовно розслідування правопорушень. По-друге, наразі багато клієнтів скаржаться на те, що під час подання заяв до відділу поліції заяви про вчинення кримінального злочину вони отримують пропозиції сплатити чималі кошти за те, що їхня заява буде зареєстрована та відповідні відомості будуть внесені до Єдиного реєстру досудового розслідування.
Аналіз практики щодо відкриття кримінальних проваджень та порушень, які вчиняються під час досудового провадження, свідчить про те, що за правовою допомогою адвоката краще звертатися вже на стадії підготовки або подання заяви про вчинення кримінального правопорушення. А в ситуації, коли потрібна невідкладна допомога працівників поліції, – одразу після звернення до відділу або за телефоном «102».