Банк видає кредитну картку разом із зарплатною – чи можна відмовитися?

Чи законними є дії банку, який під час видачі зарплатної чи пенсійної картки автоматично випускає ще й кредитку?

Пропонувати свої послуги – не порушення прав споживачів, проте якщо банк стверджує, що не може видати зарплатну чи пенсійну картку без кредитної, – він уводить клієнта в оману та нав’язує послугу. Українське законодавство забороняє такі дії (стаття 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність»).

Клієнт має повне право відмовитися від нав’язаної кредитної картки, налоголосили в НБУ.

Клієнти часто навіть не розуміють, що банк нав’язує послуги, тому й не захищають свої права. Показові приклади нав’язування послуг:

  • банк видає кредитну картку разом із зарплатною (як ми описували вище);
  • банк включає обов’язкову страховку певної страхової компанії до пакета послуг під час отримання кредиту, навіть, якщо клієнт бажає застрахуватися в іншій компанії;
  • банк продає страховку від нещасних випадків під час обміну валюти;
  • банк самовільно підключив послугу sms-інформування та стягує за це комісію.

Кейси:
1) Клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього він не користується кредитною карткою. Але банк стягує платіж за обслуговування кредитної картки в розмірі 20 грн (умовно) за рахунок кредитного ліміту. Таким чином у клієнта з’являється борг, про який він навіть не підозрює. В кращому випадку банк повідомить про виникнення заборгованості, коли клієнт не внесе на кредитку обов’язковий мінімальний платіж в наступному місяці, в гіршому – клієнт дізнається про борг, коли він досягне значної суми;
2) Клієнт банку отримав кредитну картку разом із зарплатною. Після цього баланс на рахунку відображається з урахуванням кредитного ліміту. Тобто клієнт користується карткою, не розуміючи, де його власні кошти, а де кредитні, за які потрібно сплачувати відсотки.

Як захистити свої права? Спочатку потрібно написати скаргу на ім’я керівництва банку. Якщо банк відмовляється йти назустріч і нехтує скаргою, слід звертатися до НБУ (в Управління захисту прав споживачів фінансових послуг). Якщо є ознаки порушень, фахівці НБУ звертаються безпосередньо до банку, аби виправити ситуацію.