Із 16 січня мова обслуговування споживачів в Україні – державна

Із 16 січня 2021 року мовою обслуговування споживачів в Україні має бути державна – українська мова.

Відповідно до статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов’язані обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги державною мовою.

Наприклад, у супермаркеті, кав’ярні, банку, на АЗС, в аптеці. Але вимога щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, надання соціальних послуг тощо.

Втім, на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін

Українською має подаватися інформація в цінниках, інструкціях, технічних характеристиках, маркуванні, квитках, меню тощо. Разом з тим, інформація державною мовою про товари та послуги може дублюватися й іншими мовами.

Що робити споживачу в разі порушення права на отримання інформації та послуг українською мовою:

  • звернутися до працівника відповідної установи з проханням обслуговувати його українською, до менеджера або вищої керівної посадової особи, з проханням виправити ситуацію, зафіксувати порушення у книзі скарг;
  • скласти скаргу на ім’я Уповноваженого із захисту державної мови, е надати максимально повну інформацію про суб’єкт господарювання, обставини та докази, що підтверджують порушення, та направити її письмово (01001, м. Київ, Музейний провулок, 12) або електронною поштою ([email protected] або [email protected] або заповнити відповідну форму на сайті Уповноваженого mova-ombudsman.gov.ua).

Що загрожує суб’єкту господарювання разі порушення? Згідно з ст. 57 Закону Уповноважений (його представник) складає акт про результати здійснення контролю за застосуванням державної мови, оголошує такому суб’єкту попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів від дати складення акта. У разі повторного протягом року порушення Уповноважений (представник) складає протокол та постанову про накладення штрафів (відповідно до ст.ст. 188-52 і 188-53 КпАП розмір штрафу 200-400 НМДГ, але дані норми набирають чинності через 3 роки з дня набрання чинності цим Законом).