Міська рада може обмежувати продаж алкоголю біля шкіл – Верховний Суд

Щоб створити безпечні умови для навчання та фізичного розвитку дітей, органи місцевого самоврядування у межах своїх повноважень можуть встановлювати обмеження щодо продажу алкогольних виробів на відстані ближчій, ніж 50 м від територій загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл.

Такого висновку дійшов Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, розглянувши адміністративну справу за позовом підприємства до Хмельницької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення.

Позивач оскаржує рішення Хмельницької міськради щодо заборони продажу алкогольних напоїв на об’єктах торгівлі, розміщених на відстані не менше 50 метрів від території загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що вищевказаними рішеннями міської ради порушуються його права щодо здійснення підприємницької діяльності на підставі відповідної ліцензії. Такі рішення, на думку позивача, є дискримінаційними, протизаконними, оскільки орган місцевого самоврядування вийшов за межі наданих йому законом повноважень.

Верховний Суд відмовив у задоволенні позову з огляду на таке.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що місцеве самоврядування в Україні – це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади – жителів села чи добровільного об’єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста – самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Як вбачається із встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, оскаржувані рішення міськради прийняті з метою посилення профілактичного впливу і протидії проявам пияцтва та алкоголізму серед населення м. Хмельницького на підставі численних звернень і скарг, які надходили на адресу міськради. В них зазначено, що продаж алкогольних та слабоалкогольних напоїв у безпосередній близькості до закладів освіти та дитячих спортивних закладів призводить до того, що на території відповідних закладів перебувають особи у нетверезому стані, які можуть поводитись агресивно, створюючи реальну загрозу та небезпеку для дітей. Крім того, зазначається, що територіальна близькість спонукає дітей старшого віку до раннього вживання алкоголю, що особливо небезпечно в дитячому віці.

Суд дійшов до висновку про те, що рішення Хмельницької міської ради, якими встановлено обмеження щодо продажу алкогольних виробів на відстані, ближчій ніж 50 м від територій загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл, спрямовано на досягнення справедливого балансу між загальними інтересами суспільства (відповідної територіальної громади), які полягають у створенні безпечних умов для навчання та фізичного розвитку дітей, захисту під час їх перебування у навчальному закладі від негативних наслідків споживання алкогольних та слабоалкогольних напоїв, у тому числі небезпеки від взаємодії з особами, що перебувають у нетверезому стані на території навчального закладу, та вимогами захисту економічних інтересів окремої особи, зокрема гарантованого ч. 1 ст. 42 Конституції України права на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Крім того, колегія суддів враховує, що спірне рішення міськради поширюється на всіх суб’єктів господарської діяльності, отже, посилання позивача на наявність ознак суттєвого обмеження конкурентоспроможності є помилковим.