НБУ відтепер стоятиме на захисті прав споживачів фінансових послуг

Національний банк України відтепер стоятиме на захисті прав споживачів фінансових послуг – це передбачає нещодавно прийнятий Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав споживачів фінансових послуг”.

Як пояснили в НБУ, упродовж останніх восьми років захистом прав споживачів фінансових послуг в Україні не опікувався жоден із держорганів. Як наслідок, тільки за 2018 рік і лише Національний банк отримав понад 13 тис. скарг від споживачів, обурених якістю фінансових послуг. Водночас через відсутність відповідного мандату НБУ не мав можливості ані попередити зловживання, ані вжити заходів до порушників.

Ухвалений Закон має це змінити. Документ покладає на Нацбанк зобов’язання із захисту прав споживачів фінансових послуг та надає йому інструменти регулювання поведінки учасників фінансових ринків щодо клієнтів.

Одна з головних новацій закону – обов’язкове розкриття інформації про реальну вартість фінансових продуктів та послуг.

Оманливо вказані процентні ставки за кредитами різних як банківських, так і не банківських фінансових установ стануть неможливими після появи спеціального уніфікованого формату розкриття інформації. Це має позитивно вплинути на вартість кредитів, адже з ринку буде усунута асиметрія інформації, і фінустанови почнуть конкурувати не рекламними, а реальними ставками.

Також ухвалений Закон дозволить усунути нав’язування фінансовими установами непотрібних послуг, зміну істотних умов договорів без попереджень чи в односторонньому порядку, а також передачу персональних даних третім особам.

У Нацбанку вже створений профільний підрозділ – Управління захисту прав споживачів фінансових послуг, який відповідатиме на скарги споживачів, розроблятиме нормативну базу, встановлюватиме вимоги до прозорості та достовірності інформації, яку банки та небанківські установи розкривають, проводитиме перевірки установ.

Упродовж трьох місяців НБУ сформує нормативно-правові акти, які міститимуть нові правила для небанківських фінансових установ, що дозволять зменшити частоту порушень.