Небанківський фінансовий сектор отримає новий закон

У Верховній Раді зареєстровано законопроект № 5065 “Про фінансові послуги та фінансові компанії” – рамковий закон для всіх фінансових послуг в Україні, що визначає єдині базові підходи до регулювання й нагляду на всіх ринках фінпослуг та захисту прав споживачів.

На відміну від застарілого чинного  Закону “Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг”, законопроект упроваджує сучасні принципи пруденційного нагляду та виділяє важливу складову – нагляд за ринковою поведінкою. Передбачається введення ризик-орієнтованого підходу до нагляду фінустанов залежно від розміру, значимості, складності бізнес-моделі та індивідуального рівня ризику фінансової установи.

Законопроект визначає два типи послуг:

  1. фінансові послуги (страхування та перестрахування; надання коштів у кредит; залучення коштів, що підлягають поверненню; фінансовий лізинг; факторинг; надання гарантій; торгівля валютними цінностями; фінансові платіжні послуги; послуги на ринках капіталу; послуги в сфері накопичувального пенсійного забезпечення). Для надання фінпослуг фінансові установи, зокрема ломбарди, кредитні спілки, страховики та фінансові компанії, повинні отримати відповідну ліцензію;
  2. супровідні послуги – це посередницькі послуги (агенти та брокери), а також допоміжні (інформаційні, інкасаторські, бюро кредитних історій). Ці послуги не підлягають ліцензуванню, але можуть підлягати реєстрації. Їх регулювання буде простішим та гнучкішим порівняно з фінансовими послугами.

Окрема частина законопроекту містить норми щодо регулювання менш ризикового сегменту фінансових установ – фінансових компаній та ломбардів. Основні особливості нових підходів до нагляду:

  • пропорційність пруденційних вимог – встановлюються вимоги до мінімального розміру власного капіталу (від 1 до 10 млн грн залежно від типу установи та надаваних послуг). Для компаній, які надають окремі види послуг, установлюються пруденційні вимоги;
  • акцентування на нагляді за ринковою поведінкою – під час здійснення нагляду НБУ робитиме акцент на порядку надання послуг, захисті прав споживачів та дотриманні окремих вимог посадовими особами фінансових компаній;
  • можливість застосування коригувальних заходів – НБУ матиме можливість застосування коригувальних заходів, якщо учасник ринку ще не порушив вимоги законодавства, але НБУ вже бачить певні ризики;
  • відсутність виключного виду діяльності – надання фінансових послуг не буде виключним видом діяльності. Компанії зможуть здійснювати іншу господарську діяльність (із відповідними обмеженнями) для повноцінної реалізації своїх бізнес-можливостей.

Законопроект принципово змінює підхід до ліцензування, адже дозволяє відійти від ліцензування окремих видів фінансових послуг, натомість здійснювати комплексне ліцензування виду діяльності фінансової установи одночасно із включенням такої установи до відповідного реєстру. Очікується, що це спростить процес доступу на ринок та підвищить ефективність регулювання – регулятор під час виходу компанії на ринок комплексно аналізуватиме її бізнес-модель та достатність ресурсів для її реалізації.

Зараз юридична особа, яка хоче надавати фінпослуги, спочатку повинна бути внесена до держреєстру фінустанов, а потім – отримати відповідну ліцензію на кожен із видів фінансових послуг. Новий підхід передбачає, що юридична особа може надавати фінпослуги відразу після отримання ліцензії на діяльність фінансової компанії чи на діяльність ломбарду.

Також комплексно врегульовуються ключові принципи ліцензування, які практикує НБУ: прозора структура власності компаній, зрозумілі та законні джерела капіталу, бездоганна ділова репутація та фінансовий стан власників компаній, а також якісне корпоративне управління, співмірне з ризиками, властивими фінансовій установі.