Телеком-закон: що зміниться для операторів та абонентів?

Нещодавно ухвалений Закон України “Про електронні комунікації” зменшує державне регулювання телеком-галузі і спрощує вимоги до діяльності постачальників послуг, що дозволить ефективніше використовувати радіочастоти, швидше запроваджувати нові технології, – повідомили у Мінцифри та роз’яснили основні положення Закону.

Закон передбачає: 

  • зменшення кількості перевірок та регуляторного тиску на компанії у сфері електронних комунікацій;
  • всі постачальники електронних комунікаційних мереж та послуг матимуть однакові права та доступ до інфраструктури;
  • запроваджується механізм консультацій з учасниками ринку;
  • забезпечення конкуренції на ринку електронних комунікацій сприятиме залученню інвестицій та покращенню якості послуг для всіх користувачів;
  • користувачі матимуть можливість обрати окремі електронні комунікаційні послуги (не в складі пакету послуг) за технічної можливості;
  • право на отримання вичерпної та чіткої інформації абонентом щодо опису умов договору відповідно до правил надання та отримання електронних комунікаційних послуг;
  • зменшення спаму за рахунок обов’язкової попередньої згоди абонента на отримання інформації та обов’язкова можливість відмови абонента від розсилки;
  • збільшення штрафу для постачальників електронних комунікацій у разі порушення прав користувачів.

Передбачається створення Електронної регуляторної платформи — сервісу, який забезпечить прозорий та автоматизований процес взаємодії між операторами та провайдерами з одного боку та держави — з іншого. Платформа забезпечуватиме взаємодію реєстрів постачальників послуг, ліцензій, присвоєнь радіочастот, геоінформаційної системи для географічних оглядів доступності на території України тощо. Доступ до цієї системи буде відкритим та безкоштовним.

Також законопроєктом вперше передбачена детальна процедура врегулювання спорів за посередництвом регулятора — як між декількома постачальниками послуг, так і між користувачами та постачальниками.

Закон передбачає технологічну нейтральність — можливість оператора на власний розсуд обирати технологію (наприклад, 3G або LTE) для застосування на його частотах.

Загалом Закон “Про електронні комунікації” орієнтований на захист прав споживачів, адже відтепер доступ до якісного Інтернету є універсальною послугою, тобто гарантується громадянам державою. Оператори мають надавати абоненту інформацію про мінімальну, середню та максимальну швидкість Інтернету, а заявлена оператором швидкість не повинна критично відрізнятися від реальної.

Процедура захисту прав абонента спрощується: якщо неправомірно списані гроші з рахунку, не потрібно йти до суду, – питання можна вирішити, звернувшись до регулятора з електронною скаргою.