Верховний Суд вказав на незаконність перевірок Держпраці на підставі інформації від ПФУ

В переліку підстав для позапланової перевірки Держпраці (ч. 1 ст. 6 Закону № 877-V) відсутня така підстава як звернення юридичних осіб, державних органів щодо порушення трудового законодавства. Про це йдеться в постанові ВС/КАС від 27.10.2020 у справі № 804/3566/17.

В розглянутій Верховним Судом справі сперечалися підприємство та територіальний орган Держпраці, який провів перевірку та наклав штрафні санкції.

Підставою для позапланової перевірки стали листи управління ПФУ, в яких міститься інформація щодо страхувальників-роботодавців, у яких наймані працівники (застраховані особи) у грудні 2016 року (січень 2017 року) мали нараховану зарплату на рівні або менше мінімальної. Проте позапланова перевірка проходила не лише з питань нарахування зарплати найманим працівникам на рівні або менше мінімальної.

Суди першої та апеляційної інстанції задовольнили позовні вимоги підприємства. Адже інспектори праці провели позапланову перевірку не лише з питання, викладеного у листах ПФУ, а й з інших питань, в результаті яких встановлені інші порушення вимог законодавства про працю.

Тому позапланову перевірку провели з порушенням ст. 6 Закону № 877-V, а значить, відсутні правові наслідки такої перевірки.

Верховний Суд погоджується із цим, а тому приймаючи рішення про позапланову перевірку на підставі листа управління ПФУ щодо встановлення нарахування зарплати на рівні або менше мінімальної зарплати, Держпраці діяла поза межами наданих повноважень та в порушення вимог діючого законодавства. Тому суд вказує, що рішення, прийняті за результатами такої перевірки, не можуть породжувати для позивача правових наслідків.

Джерело: buh.ligazakon.net