ВС роз’яснив наслідки прийняття ППР при порушенні проведення податкової перевірки

Протиправність призначення та проведення контролюючим органом перевірки, за наслідками якої було прийняте оскаржуване податкове повідомлення-рішення, вказує на протиправність ППР.

Про це йдеться у постанові Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 520/8836/18.

ВС переглянув у касаційному порядку справу за позовом ФОП, що оскаржував податкові повідомлення-рішення обласного департаменту ДФС. Позивач мотивував це тим, що перевірка була проведена з порушеннями, оскільки його не було належним чином повідомлено про проведення перевірки, процедура проведеної перевірки не відповідала вимогам наказу.

Суди першої та апеляційної інстанцій позов задовольнили, їхні рішення Верховний Суд залишив без змін, вказавши на таке.

Підстави, за наявності яких здійснюється документальна позапланова перевірка, встановлені п. 78.1 ст. 78 ПКУ.

Оскаржуючи наслідки проведеної контролюючим органом перевірки у вигляді ППР та інших рішень, платник податків не позбавлений можливості посилатися на порушення контролюючим органом вимог законодавства щодо проведення такої перевірки, якщо вважає, що вони зумовлюють протиправність таких ППР. Таким підставам позову, за їх наявності, суди повинні надавати правову оцінку передусім, а в разі, якщо вони не визнані судом такими, що тягнуть протиправність рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки, – переходити до перевірки підстав позову щодо наявності порушень податкового та/або іншого законодавства.

Протиправність призначення та проведення контролюючим органом перевірки, за наслідками якої було прийняте оскаржуване ППР, є достатньою підставою для висновку про протиправність ППР, що зумовлює відсутність необхідності перевірки порушення п. 181.1 ст. 181 ПКУ як підстави для донарахування суми грошового зобов’язання.