ВС висловив позицію щодо надання дозволу на внесення змін до митної декларації

Верховний Суд розглянув у касаційному порядку адміністративну справу за позовом Товариства до Івано-Франківської митниці ДФС України про визнання протиправними дій митного органу та зобов’язання до прийняття заяви і надання дозволу на внесення змін до митної декларації (постанова ВС від 23.11.2020 у справі № 809/984/18).

Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін рішенням суду апеляційної інстанції, у задоволенні адміністративного позову відмовлено. Суди дійшли висновку, що внесення змін до митної декларації після завершення митного оформлення можливе лише у разі наявності чітко встановлених підстав, зазначених у п. 37 Положення про митні декларації, затвердженого постановою КМУ від 21.05.2012 № 450. Проте заявлені позивачем зміни у митній декларації стосувалися числових значень (класифікації товару за кодом УКТ ЗЕД), що призводить до зміни ставок ввізного мита, які в разі внесення змін необхідно перерахувати.

Верховний Суд касаційну скаргу Товариства задовольнив частково і скасував рішення судів попередніх інстанцій. Визнав протиправними та скасував рішення контролюючого органу щодо відмови в задоволенні заяв про надання дозволу на внесення змін до митної декларації; зобов’язав митний орган повторно розглянути відповідні заяви.

Суд зазначив, що у разі суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

На підставі системного тлумачення ст. 46 ПКУ, статей 257, 267, 269 МКУ, а також з урахуванням приписів підзаконних нормативно-правових актів колегія суддів судової палати КАС ВС дійшла такого правового висновку: до моменту завершення митного оформлення товарів, а також протягом 3-х років з дня завершення їх митного оформлення, декларант має право вносити зміни до митної декларації, а відмова митного органу у їх внесенні з тих підстав, що це стосується перерахунку митних платежів, є протиправною.

Вирішення питання перерахунку митних платежів є наслідком наявності або відсутності підстав для внесення таких змін. Отже, при отриманні звернення декларанта або уповноваженої ним особи про внесення змін до митної декларації митний орган може відмовити у внесенні таких змін лише у разі відсутності законних підстав для їх внесення.

Приписи п. 37 Положення про митні декларації визначають лише порядок внесення таких змін, у тому числі у разі необхідності повернення декларанту митних платежів.