Як НБУ реагуватиме на порушення колекторами прав споживачів?

НБУ пропонує вдосконалити порядок застосування заходів впливу до небанківських фінустанов за порушення вимог законодавства у сфері захисту прав споживачів фінансових послуг – для громадського обговорення оприлюднено проект змін.

Нововведення стосуватимуться також і порушень вимог до взаємодії зі споживачами під час врегулювання простроченої заборгованості (вимог до етичної поведінки).

Зміни поширюватимуться на небанківські фінустанови, включаючи ті, що набудуть статусу колекторських компаній. Водночас для колекторських компаній без статусу фінустанови Нацбанк планує розробити окремий нормативно-правовий акт щодо заходів впливу.

Нагадаємо, що новим Законом № 1349-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості» передбачено нові заходи впливу до небанківських фінустанов, які кредитують чи займаються стягненням боргів, а також до колекторських компаній за порушення вимог до етичної поведінки під час врегулювання заборгованості.

НБУ за вищезазначені порушення планує застосовувати такі заходи впливу:

  • письмове застереження з вимогою усунути порушення та/або вжити заходів для їхнього недопущення в майбутньому;
  • штраф для кредитодавця, нового кредитора або небанківської фінустанови ‒ колекторської компанії;
  • тимчасова заборона фінустанові ‒ колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості;
  • виключення відомостей про фінустанову ‒ колекторську компанію з реєстру колекторських компаній;
  • тимчасове зупинення або відкликання (анулювання) ліцензії кредитодавця ‒ небанківської фінустанови, нового кредитора ‒ небанківської фінустанови.

Застосовуючи заходи впливу, Нацбанк керуватиметься принципом співмірності та враховуватиме характер і обставини порушення, причини виникнення, вжиті заходи для запобігання та усунення, а також наслідки порушення.

Також планується впровадити колегіальне прийняття рішень про штрафи до небанківських установ за порушення законодавства у сфері захисту прав споживачів (а саме штрафи, встановлені частиною другою статті 41-1 «Закону про фінансові послуги»). Рішення щодо цих штрафів ухвалюватиме Правління НБУ, а у випадку делегування повноважень ‒ Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг.