«Впровадження е-аудиту суттєво змінить підходи до проведення перевірок та зробить їх більш сучасними, точними та ефективними», – Євгеній БОСЕНКО
/ 12 Серпня 2025 14:40

3 хв читати
На сьогодні Державна податкова служба продовжує роботу над створенням програмного забезпечення інформаційно-комунікаційної системи «Е-аудит» – сучасного ІТ- інструменту податкового контролю, який передбачає автоматизацію перевірок на основі електронних даних платників. Його впровадження спрямоване на спрощення подання фінансової та бухгалтерської звітності, підвищення точності обробки даних, прозорості процедур і скорочення кількості фізичних перевірок.
Запровадження процедури електронного аудиту дозволить підвищити швидкість, ефективність та прозорість процесів організації і проведення перевірок, сприятиме цифровій трансформації контрольно-перевірочної роботи, а також покращить якість обслуговування платників податків.
Чи всі платники податків мають подавати аудиторський файл SAF-T UA та про інше у ексклюзивному інтерв’ю FEMIDA.UA розповів в.о. начальника Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Євгеній БОСЕНКО.
– Пане Євгенію, впровадження е-аудиту суттєво змінює підходи до
податкового контролю. Які головні цілі цієї ініціативи?
– Впровадження е-аудиту справді змінює модель податкових перевірок. Цей інструмент зробить перевірки більш сучасними, точними та ефективними. Наразі ДПС продовжує роботу над створенням програмного забезпечення
інформаційно-комунікаційної системи «Е-аудит» – сучасного ІТ-інструменту
податкового контролю, що передбачає автоматизацію перевірок на основі
електронних даних платників.
Метою впровадження електронного аудиту є підвищення оперативності,
ефективності та прозорості перевірочних процесів, цифрова трансформація
контрольно-перевірочної роботи, а також покращення сервісу для платників
податків.
– Чому було прийнято рішення про впровадження е-аудиту?
– В рамках Проєкту EU4PFM для ДПС триває створення ІТ-рішення
програмного забезпечення інформаційно-комунікаційної системи електронного
аудиту «Е-аудит» (далі – Системи). Це рішення входить до числа заходів,
визначених у Національній стратегії доходів до 2030 року.
Ключові положення цієї стратегії узгоджені з МВФ та враховують кращі
європейські практики, євроінтеграційні вимоги та рекомендації Світового
банку.
– Які переваги електронного аудиту для податкової служби та
платників?
– Основними перевагами є спрощення процесу подання бухгалтерської та
фінансової звітності, підвищення точності й прозорості обробки даних, а також
зменшення кількості фізичних перевірок. Електронний аудит дає змогу
автоматично аналізувати SAF-T-файли, скорочуючи час на перевірки та
зменшуючи адміністративне навантаження на бізнес.– На якому етапі перебуває процес впровадження?
Які виклики ви бачите під час впровадження?
– На сьогодні процес розробки сучасного ІТ-рішення для обробки даних стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), що формується платниками на основі їхніх облікових систем, перебуває на стадії завершення. Після чого Система буде введена в промислову експлуатацію.
Також хочу відмітити, що Україна не є новатором у запровадженні подання платниками аудиторського файлу SAF-T.
Різні країни підходять до впровадження SAF-T відповідно до своїх податкових систем і вимог до бухгалтерського обліку. Європейський досвід запровадження цієї системи починається з 2006 року (Португалія – щорічне подання SAF-T запроваджено з 2008 р. Польща – щомісячне подання з 2016 року, Литва – з 2017 року (обсяг доходів 8 млн. євро), з 2019 року (обсяг доходів 300 тис. євро)).
Ми можемо використати досвід наших європейських партнерів і уникнути типових помилок. Але впровадження вимагає значних зусиль як з боку податкової, так і з боку платників: адаптації систем, навчання персоналу, законодавчої гармонізації.
– Чи всі платники мають подавати аудиторський файл SAF-T UA?
На сьогодні SAF-T UA в Україні впроваджується поступово – наразі
вимога до формування та подання стандартного аудиторського файлу
розповсюджується лише на великих платників податків. Зокрема, він подається
на запит контролюючого органу під час перевірки.
– Які технічні виклики впровадження?
Основні технічні виклики:
– розробка та адаптація спеціального програмного забезпечення – як у платників, так і в ДПС;
– внутрішня трансформація процесів у платників (оновлення облікових систем, навчання персоналу тощо, захист інформації (впровадження сертифікованих засобів криптографічного й технічного захисту даних).
– Які вживаються заходи для інформування платників податків щодо
впровадження «Е-аудиту»?
– Нашими фахівцями проведено 3 вебінари для платників податків. Також слід зауважити, що на вебпорталі ДПС створений банер «SAF-T UA», на якому зібрана вся необхідна інформація та відповідні презентаційні матеріали щодо
формування стандартного аудиторського файлу, а також надані відповіді на
найпоширеніші відповіді на найбільш поширені питання платників податків
щодо формування та надання стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA).
Черговий випуск опублікований 18.07.2025.
– Як електронний аудит (е-аудит) вплине на ефективність роботи
податкової служби?
– Запровадження електронного аудиту є кроком до якісно – нового рівня податкового контролю. Серед ключових переваг – підвищення прозорості та автоматизація процесів, впровадження ризико-орієнтованого підходу, зростання результативності контрольно-перевірочної роботи, а також суттєве зменшення адміністративного навантаження на платників податків.
– Яка комунікація із платниками податків у процесі впровадження стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA)?
– Центральним міжрегіональним управлінням здійснюється постійна
комунікація з платниками податків із питань формування та подання
стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), в тому числі через створення
ДПС Google Chat. Така форма взаємодії дає змогу оперативно опрацьовувати,
надавати роз’яснення та узагальнювати типові проблемні ситуації для
подальшого методологічного супроводження.
І на завершення хочу повідомити, що ми проводимо опитування щодо
рівня готовності платників до подання стандартного аудиторського файлу
SAF-T UA. Відповідне інформаційне повідомлення вже направлено до
«Електронного кабінету» великих платників податків.
SAF-T UA – це спільний крок держави бізнесу на зустріч ефективному
електронному аудиту. Разом ми зможемо зробити інструмент ефективним,
сучасним і зручним для всіх учасників процесу.
З метою удосконалення системи співпраці та інформаційного обміну між
платниками податків та органами державної влади нам важливо дізнатися:
1. Які заходи вживаються Вами зараз щодо впровадження необхідного
програмного забезпечення для формуванні та відправки аудиторського файлу
SAF-T на даний час?
2. На якій стадії готовності до подання аудиторського файлу SAF-T
перебуває Ваше підприємство (готове до подання, перебуває на стадії розробки
(вказати %), інше)?
3. Чи виникають у Вас технічні проблеми при впроваджені необхідного
програмного забезпечення для формування та відправки аудиторського файлу
SAF-T?
Просимо надати відповіді до 25.08.2025 або:
на електронну скриньку: cvp.saf_t@tax.gov.ua;
за телефоном: 044 520-60-91;за посиланням: https://surl.li/zvfqjk