Плануються законодавчі зміни щодо функціонування тюрем та СІЗО

Комітет ВР з питань правової політики рекомендує прийняти за основу урядовий законопроект № 8292 про внесення змін щодо функціонування установ виконання покарань та установ попереднього ув’язнення в умовах воєнного стану.

Законопроектом, зокрема, пропонується дозволити залучати підрозділи Нацгвардії для припинення втеч, бунтів та інших протиправних дій засуджених у колоніях, а також запровадити платні послуги у СІЗО, дозволити адміністрації СІЗО посилити контроль за ув’язненими.

Так, змінами до статей 11, 18, 150 КВК України та статті 4 Закону України «Про попереднє ув’язнення» передбачається можливість створення у слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби України на період дії воєнного стану в Україні і у відбудовний період секторів максимального рівня безпеки для відбування покарання чоловіками, засудженими до довічного позбавлення волі, а також врегулювання питання перебування у таборах для тримання військовополонених, засуджених до позбавлення волі на певний строк або довічного позбавлення волі.

Крім того, пропонується внести зміни до статті 11 КВК України щодо можливості створення у виправних колоніях секторів для відбування покарання засудженими неповнолітніми за умови забезпечення їх ізоляції від засуджених повнолітніх.

Для запобігання вчиненню втеч та інших кримінальних правопорушень, порушенню встановленого законодавством порядку тримання під вартою та відбування покарання, а також забезпечення безпеки осіб, взятих під варту, засуджених, персоналу установ для попереднього ув’язнення проєктом Закону у статті 7 Закону України «Про попереднє ув’язнення» адміністрації установи для попереднього ув’язнення надається право на використання аудіовізуальних, електронних та інші технічних засобів.

З метою покращення умов перебування у слідчих ізоляторах осіб, узятих під варту, положеннями проєкту Закону пропонується, зокрема, передбачити можливість надання платних послуг з поліпшених побутових умов та харчування (стаття 111 Закону України «Про попереднє ув’язнення» в редакції проєкту Закону).

Також з метою приведення у відповідність до положень міжнародного законодавства умов тримання осіб, які вчинили кримінальні правопорушення у віці до 18 років та досягли повноліття у місцях попереднього ув’язнення, згідно з проєктом Закону не допускається тримання в одиночних камерах неповнолітніх осіб. Водночас змінами до статті 8 Закону України «Про попереднє ув’язнення» в редакції проєкту Закону передбачається, що особи, взяті під варту, які досягли вісімнадцятирічного віку, тримаються в камерах окремо від неповнолітніх та дорослих до досягнення ними двадцяти двох років.

Крім того, у статті 8 Закону України «Про попереднє ув’язнення» пропонується встановити вимоги щодо ізольованого тримання осіб, обвинувачених або підозрюваних у вчиненні тяжких злочинів, пов’язаних з насильством або внаслідок яких потерпілому спричинені тілесні ушкодження, та особливо тяжких злочинів; осіб, які є співробітниками або проходили службу (працювали) в Державній прикордонній службі України та Національній гвардії України; засуджених, які прибули з виховних та виправних колоній для участі у розгляді справи у касаційній інстанції або для ознайомлення з матеріалами кримінального провадження чи участі в розгляді справи як свідок, потерпілий, цивільний позивач.