Відстрочка на підставі бронювання за новим законом: що треба знати

Під час мобілізації особи, які отримали бронювання на підприємстві у встановленому законодавством порядку не підлягають мобілізації та можуть оформити відстрочку від призову. 11 квітня 2024 року було прийнято закон №10449, який вносить зміни до підстав для відстрочки, які передбачені ст.23 Закону “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

В новому законі право на відстрочку отримають військовозобов’язані заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;

Тобто, додатковою вимогою для оформлення бронювання буде постановка на спеціальний військовий облік. За старим законодавством витяг з наказу Мінекономіки повністю підтверджував статус заброньованої особи та давав право на відстрочку. Проте, тепер доведеться стати додатково на спеціальний військовий облік.

Варто нагадати, що хоч законопроект прийнятий ВР 11 квітня 2024 року, проте законної сили цей закон набуває тільки 18 травня 2024 року. Тобто, тільки з цієї дати в країні будуть діяти нові правила військового обліку.

Для того, щоб стати на спеціальний військовий облік військовозобов’язаний повинен надати районному ТЦК та СП, в якому він перебуває на обліку витяг з наказу Мінекономіки про бронювання та оновити свої військово-облікові дані.

За законом №10449 право на бронювання отримають військовозобов’язані, які працюють:

1) в органах державної влади, органах місцевого самоврядування на посадах:
державної служби категорії “А”, голів обласних, районних, районних у місті (у разі створення) рад, сільських, селищних, міських голів – усі військовозобов’язані;
державної служби категорій “Б”, “В”, в органах місцевого самоврядування – не більше 50 відсотків кількості військовозобов’язаних цих категорій у зазначених органах;

2) в органах державної влади, інших державних органах, Національній поліції України, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, Бюро економічної безпеки України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній кримінально виконавчій службі України, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування (крім військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цієї частини), а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;

3) на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);

4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Військовозобов’язані, які мають дефіцитні військово-облікові спеціальності право на бронювання за новим законодавством не матимуть.