Проблемні моменти під час роботи в Електронному суді: поради від адвоката

post-img

5 хв читати

Тетяна Рабко, радниця ТОВ «МЕТІНВЕСТ БІЗНЕС СЕРВІС» Група Метінвест, адвокат, заступниця голови Комітету НААУ з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності, провела у Вищій школі адвокатури НААУ захід з підвищення кваліфікації адвокатів на тему: «Як уникнути помилок при роботі в Електронному суді?».

Лектор розпочала вебінар з технічних вимог при роботі у підсистемі «Електронний суд»:

  • – швидкість інтернет з’єднання: від 1 Мбіт/с;
  • – браузер: Google Chrome (не нижче 60 версії);
  • – рекомендована версія: використання поточної актуальної версії;
  • – роздільна здатність монітора: не нижче ніж 1280×720;
  • – операційна система: не старіше Windows 7, рекомендовано: Windows 10.

Тетяна Рабко звернула увагу, що під час роботи у підсистемі «Електронний суд» слід враховувати наступне:

  • При роботі в корпоративній мережі рекомендується перевірити налаштування доступу до мережі інтернет та, за необхідності, вимкнути/ввімкнути VPN в залежності від мережевих налаштувань;
  • Вимкнути автопереклад веб-сторінки.

Було акцентовано увагу учасників, що основними моментами, що потребують уваги при використанні КЕП під час роботи із підсистемою «Електронний суд» є:

  • під час авторизації необхідно із переліку обрати Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, що видав КЕП;
  • для авторизації потрібен діючий КЕП (зазвичай строк дії ключа 1-2 роки);
  • не допускається використання іншого КЕП під час підписання документів в підсистемі «Електронний суд» аніж той, що використовувався під час авторизації.

Учасники були ознайомлені з нюансами під час підтвердження повноважень в підсистемі «Електронний суд».

Документи, що підтверджують повноваження у підсистемі «Електронний суд»:

  • електронна довіреність;
  • електронний ордер;
  • копія документа, який підтверджує повноваження представника.

Лектор звернула увагу, що для подачі заяв у ролі представника необхідно змінити роль у профілі Користувача на «Представник».

Причини, з яких неможливо сформувати електронний ордер у підсистемі «Електронний суд» та можливі рішення цього питання:

  • в профілі користувача відсутні підтверджені відомості про наявність статусу адвоката.

Рішення: необхідно в профілі користувача проставити відмітку у графі адвокат, натиснути на олівець у графі номер свідоцтва та виконати валідацію свідоцтва адвоката за реєстром НААУ, зберегти зміни.

  • учасник справи, якого представляє адвокат має зареєстрований кабінет в підсистемі «Електронний суд».

Рішення: необхідно звернутися до клієнта за отриманням електронної довіреності або використовувати при подані процесуальних документів копію документа, який підтверджує повноваження представника (наприклад, сканований ордер).

  • судом не внесено до електронної справи відомості щодо коду ЄДРПОУ (для юридичних осіб)/РНОКПП (для фізичних осіб) сторони по справі.

Рішення: необхідно звернутися до суду із заявою про ознайомлення з матеріалами справи в електронному вигляді (внесення РНОКПП / коду ЄДРПОУ до додаткових відомостей про учасника справи та надання доступу до електронної справи).

Спікер сфокусувала увагу учасників на нюансах видачі електронної довіреності від імені юридичної особи.

Для видачі електронної довіреності необхідно натискати виписка з ЄДР, при цьому у разі обрання створити довіреність, повноваження будуть передані від імені фізичної особи, а не юридичної особи.

Обсяг повноважень при видачі електронної довіреності в підсистемі «Електронний суд»:

  • перегляд (представник може ознайомитись з документами);
  • редагування (представник редагує заяви без права подання до суду);
  • подання (представник створює, редагує, підписує заяви своїм електронним підписом та направляє до суду).

Спікер зазначила, що у разі проставлення відмітки у полі Подача ВД до АСВП представник зможе подавати на виконання виконавчі документи в електронному вигляді до автоматизованої системи виконавчих проваджень – розділ «Виконавчі документи».

В огляді судової практики було сфокусовано увагу учасників на наступних судових рішеннях:

  • У постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 15.03.2024 по справі № 380/16075/22 зазначено, що скріплення адвокатом електронним цифровим підписом додатку до позовної заяви у форматі файлу «pdf» із згенерованим на офіційному вебсайті НААУ бланком ордера про надання правничої (правової) допомоги, який не містить особистого підпису адвоката, не свідчить про дотримання ним форми документа, що підтверджує його право на здійснення представництва інтересів особи, як того вимагають норми Закону № 5076-VI та Положення № 41.
  • У постанові Другого апеляційного адміністративного суду від 27.03.2024 по справі № 520/2005/24 зазначено, що суд першої інстанції помилково застосував ч. 2 ст. 59 КАС України та дійшов неправильного висновку про неналежне оформлення копії довіреності, керуючись тим, що копія довіреності не засвідчена нотаріально, оскільки правила засвідчення копій довіреностей, виданих в паперовій формі, неможливо застосувати до електронних доручень, сформованих учасником справи в підсистемі «Електронний суд».

Також було розглянуто питання подання процесуальних документів в підсистемі «Електронний суд» при відсутності доступу до матеріалів електронної справи та можливість реалізації:

  • згенерувати електронний ордер/отримати електронну довіреність у підсистемі «Електронний суд» та подати відповідну заяву через матеріали електронної справи;
  • використати відповідний шаблон у розділі Заяви.

Лектор зауважила, що при заповненні тексту заяви в підсистемі «Електронний суд неможливо:

  • Додати таблицю;
  • Додати зображення

Також учасників було ознайомлено, що при розгляді цивільних, господарських та адміністративних справ, якщо учасник справи має електронний кабінет, суд надсилає всі судові рішення такому учаснику в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-комунікаційної системи чи її окремої підсистеми (модуля), що забезпечує обмін документами. У разі відсутності в учасника справи електронного кабінету судові рішення надсилаються в паперовій формі рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Якщо судове рішення/повістку надіслано до електронного кабінету пізніше 17 години, судове рішення/повістка вважаються врученими у робочий день, наступний за днем їхнього відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про їхнє доставлення.

Через формування в електронному кабінеті підсистеми «Електронний суд» «Картки руху документа» можливо відслідковувати рух та стан документів, а саме (п. 5.1.22. Інструкція користувача Електронного суду):

  • стан документа;
  • дату створення (доставки в кабінет);
  • дату останнього коригування (оновлення);
  • дату підпису;
  • дату відправки до суду;
  • дату реєстрації в суді;
  • дату набрання законної сили (ДНЗС).

Спікер зазначила, що під час участі в судовому засіданні в режимі відеоконференцзв’язку можлива помилка відображення відео в тестуванні обладнання, на початку конференції або через деякий проміжок часу після початку. Рішення: відключити апаратне прискорення в браузері.

Завершуючи захід лектор зазначила, що для вирішення технічних питань при роботі у підсистемі «Електронний суд» необхідно звертатися за телефоном 0444927010 щодо роботи в електронному кабінеті в цілому та щодо статусу Ваших заяв, відсутності доступу до справи чи документів у електронному кабінеті за телефоном 0442073533.

Без автора