Виклик «швидкої» по-новому – на які звернення приїдуть медики?

post-img

2 хв читати

Із 01 січня 2021 року в Україні введено нові нормативи прибуття та критерії викликів бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги. Це передбачено Постановою КМУ від 16.12.2020 № 1271.

Відповідно, визнано такою, що втратила чинність, Постанову КМУ від 21.11.2012 № 1119 «Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події», згідно із якою звернення поділялися на екстрені та неекстрені залежно від стану пацієнта.

Відтепер виклики поділяються на:

– критичні,
– екстрені
– неекстрені,
– непрофільні.

Це передбачено критеріями розподілу звернень залежно від стану пацієнта стосовно надання екстреної медичної допомоги (Додаток
до постанови КМУ від 16.12.2020 № 1271).

Критичні звернення – звернення при невідкладних станах, що безпосередньо загрожують життю та потребують виконання реанімаційних заходів. У пацієнта відсутнє або неефективне дихання, є ознаки масивної крововтрати/кровотечі.

Передумови такого стану – усі види травм, вплив зовнішніх факторів (ураження електричним струмом, блискавкою тощо), інтоксикація та отруєння, гострі та хронічні захворювання. Бригада екстреної (швидкої) медичної допомоги має прибути протягом 10 хвилин з моменту виклику.

Екстрені звернення – звернення при невідкладних станах, що несуть загрозу життю та здоров’ю людини, можуть призвести до різкого погіршення стану в разі несвоєчасного надання екстреної медичної допомоги. Стан пацієнта супроводжуються порушенням свідомості, ознаками кровотечі, гострого коронарного синдрому, гострого мозкового інсульту, розладами дихання, іншими скаргами та ознаками, що визначені як екстрені. Передумови такого стану – усі види травм, вплив зовнішніх факторів (ураження електричним струмом, блискавкою тощо), інтоксикація та отруєння, у тому числі укусами тварин, комах тощо, гострі та хронічні захворювання. Бригада екстреної (швидкої) медичної допомоги має прибути протягом 20 хвилин з моменту виклику.

Слід зазначити, що дозволено перевищення нормативів доїзду, з огляду на можливість виникнення обставин, які не залежать від організації системи надання екстреної медичної допомоги (ускладнений дорожній рух, метеорологічні умови, сезонні особливості, епідеміологічна ситуація тощо), допускається перевищення зазначеного нормативу, але не більше ніж у 15 % випадків.

Неекстрені звернення – коли стан пацієнта не є невідкладним та відстрочення надання медичної допомоги не призведе до погіршення стану здоров’я, проте людина потребує оцінки стану здоров’я медичним працівником. У таких випадках диспетчер рекомендує пацієнту звернутися до сімейного лікаря або до найближчого відділення екстреної (невідкладної) медичної допомоги, або таке звернення може бути передане до чергового центру первинної медико-санітарної допомоги. Диспетчер також може направити до пацієнта бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги, що не виконує критичні або екстрені виклики.

Непрофільні звернення – якщо стан пацієнта не є невідкладним та не потребує надання медичної допомоги в межах екстреної (швидкої) медичної допомоги.

Пацієнт не потребує проведення оцінки стану здоров’я на місці, у разі потреби йому може бути надано дистанційну медичну консультацію щодо причини звернення. При таких зверненнях диспетчер рекомендує пацієнту звернутися до сімейного лікаря. У разі потреби  медичний працівник диспетчерської служби повинен надати дистанційну медичну консультацію щодо причини звернення.

Отже, відтепер від точності відповідей пацієнта та кваліфікації диспетчера може залежати життя!

Будьте здорові!

author-img

Лісневська Наталя

Медичний адвокат